OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HR 2, Regeringskansliets HR-enhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du arbeta brett med HR-frågor och ge ett effektivt och professionellt stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till chefer i Försvarsdepartementet? Har du erfarenhet av kvalificerat och självständigt HR-arbete i statlig verksamhet? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och utvecklande arbete i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som HR-handläggare kommer du huvudsakligen ge ett kvalificerat och konsultativt stöd till departementets chefer inom förekommande HR-frågor som t.ex. kompetensförsörjning, arbetsrätt, lönefrågor och arbetsmiljö. Då Försvarsdepartementet växer har vi behov att stärka upp med ytterligare en HR-handläggare. Du kommer i första hand att vara kontaktperson för ett antal chefer vid Försvarsdepartementet, men även ingå i den sektion som tillsammans ger stöd till Försvarsdepartementet, Justitiedepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. I rollen ingår även arbete med den årliga lönerevisionen och att ge stöd i rekrytering av utsända samt stöd i villkorsfrågor. Som HR-handläggare ingår också att vid behov delta i arbete i myndighetsövergripande arbetsgrupper tillsammans med kollegor från andra delar av HR-organisationen. Arbetsuppgifterna är omväxlande med såväl strategiska som operativa inslag och arbetstempot är stundtals högt.
Regeringskansliets HR-enhet ansvarar för styrning, stöd, samordning, beredning och utveckling i frågor som rör Regeringskansliets arbetsgivarpolitik. Arbetet som HR-handläggare hos oss innebär att du ger ett effektivt och professionellt verksamhetsnära chefsstöd i HR- och arbetsgivarfrågor.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk examen eller akademisk utbildning i kombination med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av brett HR-arbete vid statlig myndighet och har flerårig erfarenhet av arbete med att ge konsultativt stöd gentemot chefer. Vidare har du har goda kunskaper om kompetensförsörjningens alla delar, särskilt rekryteringsprocessen, och har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering. För att lyckas i rollen behöver du även goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området och det statliga avtalsområdet samt ha goda kunskaper om Office paketet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med lönerevision och kunskap om arbetsmiljöarbete. Det är också meriterade om du har erfarenhet av arbete med rekrytering av utlandsstationerad personal och till säkerhetsklassificerade befattningar och har erfarenhet av att genomföra säkerhetsintervjuer. Har du kunskaper i Palasso och ReachMee ses det som meriterande liksom kunskap om UVA/URA avtal.
Dina egenskaper
För att bli framgångsrik i befattningen krävs att du självständigt kan driva dina ärenden framåt och med gott omdöme göra de avvägningar och fatta de beslut som behövs för detta. Du är initiativtagande och har god samarbetsförmåga då arbetet innebär många kontaktytor, både internt och externt. Det är viktigt att du är serviceinriktad och har en vilja och förmåga att vilja hjälpa andra. I händelsernas centrum får du vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet. I ditt arbete är du kvalitetsmedveten och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta HR chef Annette Ekström. Du kan också kontakta HR-ansvarig Anne-Li Westergren Nagy. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom-Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Samtliga personer nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 april.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35