OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro med expansiv internationell flygplats ligger inom en timmes bilresa.
Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv.
Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper.
Beskrivning
Hällefors kommuns HR-enhet söker en vikarierande HR-konsult.
HR-enheten består av totalt fem personer; en HR-chef, två HR-konsulter, en lönekamrer och en löneadministratör.
Arbetsuppgifter
Som HR-konsult är du ett konsultativt chefsstöd i arbetsmiljöfrågor och arbetsrättsliga frågor. I rollen ingår att samordna och delta i arbetsrättsliga förhandlingar samt sekreterare i kommunens grupp för samverkan mellan arbetsgivarens och fackens representanter. I tjänsten ingår att upprätta och revidera riktlinjer och rutiner samt uppdatera och utveckla innehållet i den digitaliserade personalhandboken och chefshandboken. Som HR-konsult ingår ansvar för att samordna och delta i kommunens rehabiliteringsarbete och i samband med det vara kontaktperson mot företagshälsovården.
Inom arbetsmiljöområdet omfattar uppgifterna att introducera och utbilda chefer och skyddsombud i arbetsmiljöfrågor. Det ingår även att sammanställa kommunens genomförda skyddsronder och riskbedömningar samt att göra den årliga uppföljningen av kommunens systematiska arbetsmiljöarbete (SAM).
Vi förväntar oss att du med dina sakkunskaper och din tidigare erfarenhet är med och driver HR-arbetet framåt inom HR-enheten.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för tjänsten vill vi att du har relevant utbildning för tjänsten, t e x personalvetarexamen från högskola, eller annan liknande högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Vana av avtalstolkning och förtrogenhet med arbetsrättslig lagstiftning samt några års erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är meriterande. För att lyckas i detta arbete är det bra med erfarenhet av brett personalarbete, då arbetet i en liten kommun ställer krav på generalistkunskaper inom det personaladministrativa fältet.
Som person har du ett coachande förhållningssätt och förmåga att skapa positivitet och förtroendefulla relationer. Du är välorganiserad, uthållig och arbetar proaktivt, målinriktat och självständigt. Du får processer och arbetsuppgifter genomförda i tid och mot uppsatta mål. Ditt sätt att kommunicera präglas av tydlighet och din förmåga att samarbeta med andra är god.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Villkor
Vi tillämpar individuell lönesättning, flexibel arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vikariatet sträcker sig till och med december 2021 med tillträde i november 2020 efter överenskommelse. Välkommen med din ansökan!
Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling.
Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.
För mer information om kommunen, besök www.hellefors.se
Ansökan tas endast emot via extern länk, ej via post eller e-post.