HR-konsult

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

HR-enheten består av 12 medarbetare med olika erfarenhet och kunskap som tillsammans bidrar till hög kompetens. Vi jobbar både strategiskt och operativt ut mot kommunens förvaltningar och hos oss hittar du HR-konsulter, utvecklingsledare, hälsoutvecklare, förhandlare, rehabiliteringskonsult, arbetsmiljökonsult samt HR-strateg. Vi är ett gäng som har nära till skratt och god gemenskap är en självklar del av vår arbetsdag.

Nu söker vi dig som i rollen som HR-konsult vill komplettera vårt team!

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder en bred och varierande roll där du genom ett konsultativt förhållningssätt ger kvalificerat stöd i HR-frågor till våra verksamheters chefer i såväl de dagliga som de mer långsiktigt strategiska HR-processerna. Du kommer att arbeta brett inom områden som arbetsrätt, arbetsmiljö, ledarskapsutveckling och kompetensförsörjning. Du kommer att arbeta med verksamhetsnära personalfrågor och stödja kommunens chefer i deras verksamhets-, personal- och arbetsgivaransvar. Grunden för vårt konsultativa förhållningssätt är att var och en tar ett tydligt ansvar för sitt eget verksamhetsområde samtidigt som vi ständigt ser till helheten och hjälper varandra vid behov.

Rollen innebär att du kommer att ha ett stort eget ansvar där du förväntas vara del i att utveckla arbetssätt och processer inom personalområdet. Du kommer att få uppdrag från förvaltningens chefer men du förväntas också självständigt följa upp och vara delaktig i samt föreslå hur verksamheternas arbetssätt kan utvecklas.

Du kommer att vara en av två HR-konsulter som i första hand arbetar mot vård- och omsorgsförvaltningen. Det innebär att du tillhör HR-enheten där du har dina kollegor som du arbetar tätt tillsammans med men du kommer även vara på vård- och omsorgsförvaltningen för att lära känna deras verksamheter och för att snabbt kunna fånga upp vad de behöver stöttas i.

Det här är en möjlighet för dig som vill vara en viktig del i att utveckla och driva HR-arbetet inom vård- och omsorgsförvaltningen men också att, tillsammans med oss på HR-enheten, driva arbetet framåt i kommunen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från personalvetarprogrammet eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet från verksamhetsnära chefsstöd gärna inom flera områden inom personalområdet. Har du erfarenhet av ledarskapsutveckling och att stärka chefer i deras ledarskap är detta mycket meriterande. Meriterande är också erfarenhet av att utveckla arbetsmiljöarbetet, erfarenhet från kommunal verksamhet och dess avtalsområden samt erfarenhet från vård- och omsorgsområdet.

Som person är du lugn, trygg och stabil. Arbetet som HR-konsult kräver att du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och att du har en förmåga att snabbt fatta egna beslut. Du driver självständigt ditt arbete framåt och skapar dig snabbt en bild av vad som behöver göras för för att komma vidare.

Du tänker strategiskt och har ett helhetsperspektiv. Det innebär att du identifierar hur organisationens verksamheter hänger ihop och påverkar varandra samt hur olika beslut och förändringar påverkar verksamheterna - både inom vård- och omsorg men även kommunövergripande.

Du har en stark känsla för service vilket i det här fallet innebär att du ser värdet i att leverera lösningar och komma med förslag på förbättringsåtgärder som du på ett tydligt och kommunikativt sätt förmedlar. Du är inlyssnande och har en förmåga att anpassa din kommunikation efter situation och sammanhang.

Vi förutsätter att du har goda IT-kunskaper och intresse för teknikens möjligheter.

För den här tjänsten kommer vi att värdesätta ditt engagemang och din vilja att utveckla och utvecklas tillsammans med oss!

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024