HR-konsult

HR-konsult

Arbetsbeskrivning

Höganäs ambition är att vara en av Sveriges bästa kommuner och våra förväntningar på oss själva är höga. Vi har invånaren och service i fokus och tillsammans åstadkommer vi goda resultat. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör!

Våra interna ledord är kommunikation och koncerntanke. Vi tror att ett öppet kommunikationsklimat ger effekt på vår kommun, våra invånare, våra företagare, våra föreningar och våra besökare. Höganäs blir då - väl värt att investera i.

Har du redan nu tankar om hur Höganäs kan bli en av Sveriges bästa kommuner? Då kanske du är den vi söker!


Du kommer som HR-konsult att tillhöra den centrala HR-avdelningen och kommunledningskontoret. HR-avdelningen består av ett tiotal medarbetare och ger stöd och service till medarbetare och chefer inom kommunens samtliga verksamheter. Vi arbetar med alla processer inom HR-området, strategiskt, konsultativt och operativt. Vi har ett stort fokus på utveckling av våra medarbetare, chefer och verksamheter och där HR-konsulter och avdelningen kommer att ha en viktig roll framåt. Alltså en spännande resa framför oss!

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete. På avdelningen arbetar vi både på bredden och djupet och de flesta av oss är generalister. Avdelningens uppdrag är att leda, samordna och utveckla HR-processerna samt att ge stöd till kommunens chefer i deras roll som arbetsgivare. Alla på avdelningen har egna ansvarsområden, där du har möjlighet till att fördjupa dina och självklart verksamhetens kunskap inom området. Vi har också riktade HR-konsulter till verksamheterna, vilket kan bli aktuellt även för dig. Vi har ett nära samarbete inom avdelningen. Det är viktigt för oss att vi stöttar varandra och kompetensutvecklar varandra inom de ansvarsområde som var och en har på sitt bord.

Inom kommunens HR-avdelning arbetar vi också gemensamt med att driva utvecklingen av HR-processerna samt att planera och genomföra kompetenshöjande insatser främst för kommunens chefer. I arbetet ingår att stödja och utveckla chefer i deras roll, både genom utbildningsinsatser och genom ett coachande förhållningssätt. Du kommer att arbeta på både grupp- och individnivå och genom din specialistkunskap inom HR-området bidrar du till att säkerställa att kommunen följer lagar, avtal och riktlinjer. I din roll företräder du arbetsgivaren i olika sammanhang. Din arbetsdag kommer varar varierande med både rutinarbete och strategiska frågor.
Vi har en utvecklingsresa framför oss och digitalisering av de olika processerna kommer därmed vara en viktig fråga framöver.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleexamen inom HR/personalområdet eller som har kvalifikationer som bedöms likvärdiga av arbetsgivaren. Du har erfarenhet av ett brett kvalificerat HR-arbete, gärna inom offentlig sektor. För att lyckas i din roll ser vi att du har kunskap och erfarenhet av arbetsrätt, arbetsmiljö, rekrytering, rehab, kompetensförsörjning och samverkan. Kompetens och erfarenhet av digitalisering och systemutveckling inom HR-processerna ses som meriterade.

Som person är du trygg i dig själv, lyhörd, flexibel och vill arbeta med ständiga förbättringar inom HR-området. Du har förmåga att se hur HR kan bidra till att verksamheten når sina mål och lyckas med sina utmaningar.
Du är även som person strukturerad och har en god analytisk förmåga. Du har erfarenhet av att driva, genomföra och följa upp arbete samt förmåga att hantera många parallella processer. Du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt och kan uttrycka dig väl, både muntligt och i skrift. Du har ett engagemang och en drivkraft att genom din kompetens bidra till verksamheternas utveckling. Du har god samarbetsförmåga med kollegor och andra aktörer både inom och utanför organisationen.


ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Charlotte Vahtera
042-33 77 68
Din fackliga representant
042-33 71 00
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-337472
Kommunals expedition
042-33 72 43
via kommunens växel Din fackliga representant
042-33 71 00
HR-strateg Maria Ramberg
042-33 71 72
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-33 74 72
Kommunikationschef Charlotte Vahtera (på plats 1-23 juli)
042-33 77 68
HR-strateg Maria Ramberg (fram t.o.m. 1 juli)
042-337172
Ekonomichef Per Broman
042-33 71 18

Sammanfattning

Besöksadress

Centralgatan 20 26382 Höganäs
None

Postadress

None
Höganäs, 26382

Liknande jobb


25 november 2024

HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024