HR-konsult

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

HR-enheten består av 12 medarbetare med olika erfarenhet och kunskap som bidrar till en hög gemensam kompetens. Vi jobbar både strategiskt och operativt tillsammans med kommunens chefer. Hos oss hittar du HR-konsulter, HR-specialister inom arbetsmiljö, kompetensförsörjning och rehabilitering, förhandlare, hälsoutvecklare samt HR-koordinator. Vi är ett gäng som har nära till skratt och god gemenskap är en självklar del av vår arbetsdag. Vi utgår från vårt kontor som ligger centralt i Katrineholm och har flexibel arbetstid där upp till 40% av arbetet kan utföras på distans.

Vill du med din kunskap och erfarenhet vara med och stötta våra chefer i arbetet för en god arbetsmiljö och en enhetlig arbetsgivarpolitik? Vi söker nu två HR-konsulter som vill komplettera vårt team och stötta chefer på bildningsförvaltningen samt vård- och omsorgsförvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder en bred och varierande roll där du genom ett konsultativt förhållningssätt ger stöd i HR-frågor till kommunens chefer i både dagliga och strategiska HR-processer. Du har ett tydligt ansvar för ett verksamhetsområde, där du kommer att arbeta verksamhetsnära och stötta chefer i deras verksamhets-, personal- och arbetsgivaransvar.

Utifrån verksamheternas behov ger du ett kvalitetssäkert och operativt stöd inom områden som arbetsrätt, arbetsmiljö, rehab och kompetensförsörjning. Självständigt arbete med processer och personalärenden ingår, där rehabilitering är ett område med stort behov av stöd. Du kommer att få uppdrag från förvaltningens chefer men förväntas också självständigt följa upp, vara delaktig i och föreslå hur verksamheternas arbetssätt kan utvecklas.

På HR-enheten genomförs just nu ett förändringsarbete för att utveckla arbetssätt och använda vår samlade kompetens på bästa sätt i vår service till kommunens chefer. Du får möjlighet att vara delaktig i utvecklingen och påverka hur HR ska arbeta framåt för att kunna ge rätt stöd, utveckla processer och bidra till utveckling av kommunens verksamheter. Vi arbetar kontinuerligt med intern och extern kompetensutveckling inom HR-enheten, både på individ- och gruppnivå, där du i dialog med närmsta chef identifierar behov av utveckling.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom personalvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Har du haft en inriktning eller vidareutbildat dig inom rehabilitering är det meriterande. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med operativt och strategiskt chefsstöd inom HR-området. Det är meriterande om du har erfarenhet av att förvalta, utveckla och/eller implementera HR-processer. Har du erfarenhet och kunskap om kommunal verksamhet och dess avtalsområde samt erfarenhet från andra branscher ser vi det som meriterande. Vi ser gärna att du tidigare arbetat i en ledande position, som exempelvis chef eller projektledare. Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift. Goda IT-kunskaper är ett krav, där det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med Office 365 och tillhörande program.

För att trivas i rollen bör du stimuleras av utåtriktat och relationsskapande arbete och den bredd som verksamhetsnära arbete innebär. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver arbetet framåt och har en förmåga att snabbt fatta egna beslut. Som person är du trygg, stabil och har lätt att anpassa samt förhålla dig till olika situationer. Du är helhetsorienterad, identifierar långsiktiga mål samt planerar aktiviteter för att nå dit. Med fokus på service levererar du lösningar och kommer med förbättringsförslag, och är inte rädd för att analysera och bryta ner komplicerade problem för att nå resultat. I din kommunikation är du tydlig, inlyssnande och anpassningsbar.

För den här tjänsten kommer vi att värdesätta ditt engagemang och din vilja att utveckla och utvecklas tillsammans med oss. Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024