HR-konsult

HR-konsult

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen


Du kommer att ingå i förvaltningens HR-enhet tillsammans med två HR-konsulter, en HR-administratör, en kompetensstrateg, två kommunikatörer, en koordinator och en HR-chef. Teamet har en god laganda som präglas av samarbete, prestigelöshet, delaktighet och humor. Tillsammans är vi med och utvecklar framtidens socialtjänst. HR har en viktig roll i den förändringsresa som förvaltningen genomgår. Vi strävar efter en tillitsbaserad organisation, där vi digitaliserar och tillgängliggör socialtjänsten för att göra nytta för de vi är till för. Vill du vara med i detta arbete tillsammans med kompetenta kollegor och chefer? Då är du den vi söker!

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete. Vi har flextid samt sommartid som innebär 30 min arbetstidsförkortning. Vi har friskvårdsbidrag samt en personalklubb som erbjuder olika aktiviteter för dem som vill. Ett personalgym och tillgång till massagestol och bastu.

Arbetsuppgifter

Vår främsta uppgift är att erbjuda verksamheten ett kvalitativt och verksamhetsnära HR-stöd och säkerställa att förvaltningen följer stadens HR-processer. Tjänsten innefattar både strategiskt och operativt arbete med tyngdpunkt på arbetsrätts- och avtalsfrågor samt löneöversynsprocess. Utöver dessa två områden ingår uppgifter kring kompetensförsörjning, arbetsmiljöfrågor samt personalärenden och du kommer även att arbeta med analys av statistik. Vi söker dig som dessutom har ett stort intresse för, och är duktig på arbetstidsfrågor. Socialtjänst dygnet runt kräver nya sätt att arbeta på, och HR ska vara möjliggörare i det.

I ditt uppdrag kommer du att omvärldsbevaka och företräda socialförvaltningen i olika typer av nätverk och samarbeten. Arbetsuppgifterna kräver att du kan växla mellan självständigt arbete och samarbete. I uppdraget ingår att identifiera behov, bereda frågor, planera, förankra, driva och följa upp för att säkerställa ett effektivt HR-stöd till verksamhet, ledning och politik.

HR-konsulten rapporterar till HR-chefen.

Kvalifikationer

Vem är du?
Du har relevant högskoleutbildning samt flerårig och bred erfarenhet av att arbeta konsultativt inom HR-området.

Dina kunskaper är mycket goda inom framför allt arbetsrätt men även inom rehabilitering, arbetsmiljö och rekrytering. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig sektor, och har fördjupad kunskap om lagar och avtal på den svenska kommunala arbetsmarknaden. Du har ett stort intresse för arbetstidsfrågor och du har en stor förmåga att se samband mellan olika informationskällor.

Eftersom arbetet bygger mycket på dialog och samverkan är det viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer. Du är självgående, strukturerad och kundorienterad

Du har ett stort driv, är uthållig och känner dig bekväm att tala inför grupper.

Självklart gillar du att samarbeta och har viljan att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är prestigelös, lösningsfokuserad och ser möjligheter istället för hinder. Du bidrar till en god stämning på arbetsplatsen.

Att arbeta med helheten och ge bra service med mångfald kräver många olika kompetenser. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2022-04-30

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Vi ser fram emot din ansökan och att få veta mer om vad du kan tillföra för nya kompetenser och möjligheter för oss!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 april 2022
  • Ansök senast: 30 april 2022

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024