OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drivs du av att utveckla HR? Vi söker en ny kollega till HR- och bemanningsfunktionen.
Räddningstjänsten Syd är räddningstjänsten för kommunerna Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Lund och Malmö. Vårt uppdrag är att förebygga olyckor och att snabbt och effektivt genomföra räddningsinsatser av olika slag. Varje dag gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv.
Vad erbjuder vi?
Räddningstjänsten Syd ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare som ständigt arbetar för att vara en inkluderande organisation. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både kommer att stödja och få stöd av. Du får verka i en arbetsmiljö med bra möjlighet att påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på alla våra arbetsplatser, möjlighet till nyttjande av friskvård på arbetstid, föräldrapenningtillägg vid föräldraledighet, möjlighet till fler lediga dagar genom semesterväxling med mera.
HR- och bemanning arbetar med operativa och strategiska frågor gentemot distrikt och enheter inom Räddningstjänsten Syd. Gruppen består av en HR-chef, tre HR-konsulter, bemannings- och lönekonsult samt lönekonsult. Vi söker dig som är i början av din karriär och som vill utvecklas tillsammans med erfarna kollegor. Du kommer att bli en av fyra HR-konsulter.
ARBETSUPPGIFTER
Som HR-konsult i Räddningstjänsten Syd erbjuds du att arbeta i en generalistroll där din kompetens är eftertraktad och tas tillvara. Vi är en liten grupp där nära samarbete är ett måste varför det är viktigt att fungera både i grupp och med självständigt arbete. Detta för att vi tillsammans ska kunna vara ett välfungerande verksamhetsnära stöd. I tjänsten har du stora möjligheter att påverka och tillsammans med dina kollegor driva förbättringar, skapa struktur och processer.
I din roll arbetar du med att stötta våra chefer inom alla förekommande områden såsom till exempel, rekrytering, arbetsmiljö, mångfald och inkludering, arbetstids- och bemanningsfrågor, lönefrågor med mera. Tjänsten innebär en kombination av administrativa, operativa och strategiska arbetsuppgifter. Tyngdpunkten kommer inledningsvis ligga på administrativa arbetsuppgifter, ex arbeta med att uppdatera vår personalhandbok. Successivt växer du in i de operativa och strategiska frågorna med stöd från dina erfarna kollegor.
Du kommer med tiden, liksom dina kollegor, att ha ett utökat ansvar för ett område, ex rekrytering eller arbetsmiljö. Det utökade ansvaret innebär att tillsammans med HR-chefen ta ett ansvar för de strategiska delarna, omvärldsbevakning och att hålla kollegorna uppdaterade inom området.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten söker vi dig som har minst 3-års högskola, HR/PA-utbildning eller motsvarande. Du har några års erfarenhet av att arbeta med HR-relaterade arbetsuppgifter såsom rekrytering, arbetsmiljö, lönebildning mm. Du har en god systemvana och ser möjligheter i att hitta digitala lösningar som kan göra arbetet enklare. Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.
Erfarenhet av offentlig sektor är meriterande.
Vi vill ha dig som uppskattar humor. Du motiveras av att arbeta tillsammans med olika personer i organisationen och du är bra på att dela med dig av din erfarenhet och ditt engagemang. För att du ska trivas och lyckas i rollen så behöver du vara initiativtagande och få saker att hända. Du är person som har lätt för att skapa struktur och att organisera.
Räddningstjänsten Syd arbetar ständigt med att förbättra arbetet kring hur vi på ett effektivt sätt tar tillvara på och utvecklar medarbetarnas kompetenser samt att uppmuntra olikheter i tankesätt och perspektiv. Vi värdesätter därför just dina unika egenskaper och bakgrund och väljer aktivt att inte specificera fler krav på egenskaper. B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Tjänsten är en tillsvidareanställning med eventuell provanställning. Tjänstens omfattning är 100 %. Du kommer att arbeta dagtid måndag till fredag, flextid tillämpas. Placering för närvarande är på vår brandstation centralt i Malmö.
Vi kommer att tillämpa löpande urval. Svara utförligt på frågorna i ansökningsmallen och skicka med eller fyll i CV. Du ska inte skicka med personligt brev. Den första intervjun hålls via Teams och är inplanerad den 18 och 20 januari.