HR-konsult

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

HR-enheten består av 13 medarbetare med olika erfarenhet och kunskap som bidrar till en hög gemensam kompetens. Vi jobbar både operativt och strategiskt tillsammans med kommunens chefer. Hos oss hittar du HR-konsulter, HR-specialister inom arbetsmiljö, kompetensförsörjning och rehabilitering, förhandlare, hälsoutvecklare samt HR-koordinator. Vi är ett gäng som har nära till skratt och god gemenskap är en självklar del av vår arbetsdag. Vi utgår från vårt kontor som ligger centralt i Katrineholm och har flexibel arbetstid där upp till 40% av arbetet kan utföras på distans. Vi erbjuder dig förmåner så som friskvårdsbidrag, semesterväxling, tjänstepension samt möjlighet att leasa cykel och dator via arbetet.

Vill du med din kunskap och erfarenhet vara med och stötta våra chefer i arbetet för en god arbetsmiljö och en enhetlig arbetsgivarpolitik? En av våra kollegor ska gå vidare till en specialisttjänst på HR-enheten och vi söker nu en ny konsult-kollega som vill komplettera vårt team. Är det dig vi söker?

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-konsult erbjuds du ett självständigt uppdrag med möjlighet att fortsätta växa och utvecklas. Du blir en del av en grupp med drivna kollegor där vi hjälper varandra att lyckas med våra uppdrag och inser vikten av att dela kunskaper och erfarenheter med varandra. Du blir en nyckelspelare i personalavdelningens uppdrag att utveckla och tillhandahålla professionellt stöd och sakkunnig rådgivning i operativa och strategiska personalfrågor till kommunens chefer.

Vi erbjuder en bred och varierande roll där du genom ett konsultativt förhållningssätt ger stöd i HR-frågor till kommunens chefer. Som HR-konsult har du ett tydligt ansvar för ett eget verksamhetsområde (förvaltning), samtidigt som vi ser till helheten och alltid coachar och hjälper varandra.

Du kommer att arbeta med verksamhetsnära personalfrågor och stötta chefer i deras verksamhets-, personal- och arbetsgivaransvar. Utifrån verksamheternas behov ger du ett kvalitetssäkert, konstruktivt och operativt stöd inom områden som arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering, ledarskapsutveckling och kompetensförsörjning. Du kommer att få uppdrag från förvaltningens chefer men du förväntas också självständigt följa upp, vara delaktig i och föreslå hur verksamheternas arbetssätt kan utvecklas.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom personalvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Har du haft en inriktning eller vidareutbildat dig inom rehabilitering eller arbetsrätt är det meriterande. Du ska ha erfarenhet av att arbeta brett med operativt och strategiskt chefsstöd inom HR-området. Det är meriterande om du har erfarenhet av att förvalta, utveckla och/eller implementera HR-processer. Har du erfarenhet och kunskap om kommunal verksamhet och dess avtalsområde ser vi det som meriterande. Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift. Goda IT-kunskaper är ett krav, där det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med Office 365 och tillhörande program.

För att trivas i rollen bör du stimuleras av utåtriktat och relationsskapande arbete och den bredd som verksamhetsnära arbete innebär. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver arbetet framåt och har en förmåga att snabbt fatta egna beslut utifrån komplex information. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående och har lätt att anpassa samt förhålla dig till olika situationer och personer. Med fokus på service levererar du lösningar och kommer med förbättringsförslag som utvecklar verksamheten.

Intervjuer kommer att ske under vecka 17 och 18. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


25 november 2024

HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024