HR-konsult inriktning arbetsmiljö och rehabilitering

HR-konsult inriktning arbetsmiljö och rehabilitering

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?

HR-enheten tillhör kommunens kommunkansli men arbetar brett och operativt med HR-frågor i alla kommunens förvaltningar. Vi är specialister på arbetsrätt, rekrytering, rehabilitering och driver utveckling och innovation i syfte att skapa ett hållbart arbetsliv för Avesta kommuns medarbetare. Vi är en stabil och trygg arbetsgrupp med både ansvars- och arbetsglädje. Här finns tillit till varandra och en arbetsmiljö som präglas av öppenhet, mycket skratt och vi både lär och hjälper varandra när så behövs. Är du vår nya kollega?

ARBETSUPPGIFTER
Avesta kommun arbetar aktivt med arbetsmiljöfrågor och friskfaktorer som grund för ett bättre och mer hållbart arbetsliv. Nu är det dags att ta nästa steg och utifrån ett riskorienterat arbetssätt som grund, ska vi aktivt arbeta för att sänka sjukfrånvaron i organisationen. Som HR-konsult med inriktning mot rehabilitering och arbetsmiljö, kommer du ha en viktigt roll i detta arbete. Du stöttar våra chefer med din specialistkunskap i frågor kopplat till arbetsmiljö, kartläggningar och utredningar samt gruppinsatser. Du är fungerar även som ett operativt stöd i ärenden som rör arbetslivsinriktad rehabilitering och omplaceringsutredningar.

Som HR-konsult hos oss erbjuds du en bred roll inom HR med både strategiska och operativa inslag. Det innebär bland annat att du tolkar lagar, avtal och villkor, bistår vid individärenden samt är ett stöd vid komplicerade ärenden på både individ- och gruppnivå. Du utbildar även våra chefer i dessa frågor. Du kommer ha ett övergripande ansvar för genomförandet av kommunens medarbetarundersökning och utbildningar/event som rör ditt område. Till tjänsten hör även frågor kring försäkringar och pensionsavtal.

Du möter våra chefer både på plats ute i verksamheterna men även från kontor/digitalt, vilket ger dig möjligheter att kombinera arbete på distans med arbete på plats.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som, liksom vi, brinner för att skapa förutsättningar för ett medmänskligt och hållbart arbetsliv. Som person är du lyhörd, stöttande och har förmåga att skapa goda samarbeten. Du har en god förståelse för att vi alla har olika förutsättningar och kan anpassa ditt sätt att förmedla ett budskap därefter.

Ditt bemötande genomsyras av viljan att hjälpa andra samt intresset för att ta dig an nya utmaningar och lösa problem. När du tar dig an en arbetsuppgift eller ett projekt, är du ansvarstagande och driver dina frågor på ett effektivt sätt. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete, vilket gör att du håller satta tidsramar. Du är trygg i dig själv och din yrkesroll, vilket vi ser som viktigt för att lyckas och trivas i rollen.

Vi vill att du har en högskoleutbildning, gärna med inriktning som beteendevetare, personalvetare eller inom annat relevant område. Du har gedigen erfarenhet av arbete med arbetsmiljöfrågor och rehabilitering och ett stort intresse för dessa frågor. Förutom din kompetens är din dator ditt främsta arbetsverktyg, vilket förutsätter att du har goda IT-kunskaper och lätt för att ta dig an nya system och ser digitala verktyg som en naturlig del av ditt arbete. Tjänsten kräver att du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av- och förståelse för arbetet i en offentlig verksamhet.
• Har arbetat i HR-miljö utifrån ett konsultativt perspektiv.
• Har erfarenhet av att skapa och hålla i utbildningar.
• Har kunskap kring försäkringsfrågor och pensionsavtal.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, Kommunkansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 januari 2024
  • Ansök senast: 1 februari 2024

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024