HR-konsult inriktning arbetsrätt

HR-konsult inriktning arbetsrätt

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfacetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
I denna roll kommer du tillhöra HR-service som är ett kommungemensamt stöd i HR-frågor för hela kommunen. HR-Service ska utifrån ett verksamhetsdrivet HR skapa värde primärt för chefer och HR-konsulter genom att säkerställa lättillgänglig kompetens och tjänster inom HR-området. Syftet är att ge förutsättningar för chefer att i högre grad fokusera på verksamhetsuppdraget och nå uppsatta mål. Vi utgör ett komplement till det verksamhetsnära HR-stödet.

HR-service består av funktionerna HR-direkt, Rekryteringsservice och HR-arbetsmarknad. Vi bedriver även kommungemensamma HR-projekt. Vi som jobbar här är HR-konsulter, HR-administratör, HR-kommunikatörer och projektledare. Hos oss arbetar du med ett eget ansvar och en stor frihet utifrån tydligt uppsatta mål och ramar. Vi har ett långtgående delegerat medarbetarskap där varje medarbetare tar ett stort ansvar för såväl verksamhetens utveckling som de egna uppdragen. Tjänsten tillhör vår HR-direktfunktion som består av HR-support och förvaltning av vår Chefsportal och vår HR-portal.  

Arbetsbeskrivning
Som HR-konsult i funktionen HR-direkt jobbar du i en generalistroll som spänner över hela HR-området med fokus på arbetsrätt utifrån ett kommungemensamt perspektiv. Du ger kvalificerad rådgivning via e-formulär, chatt och telefon till kommunens chefer, HR-medarbetare och administratörer. Supporten bemannas helgfria vardagar mellan kl 9.00-15.00 och har till syfte att ge ökad tillgänglighet och likvärdighet inom HR-området.

I HR-direktteamet ingår fem HR-konsulter samt två kommunikatörer som är kopplade mot HR-portal och Chefsportal. Alla HR-konsulter har olika ansvarsområden och arbetar del av sin tjänst i supporten, resterande tid med utvecklingsfrågor. Du samverkar med hela HR-organisationen i kommunen där du framförallt har en stark koppling till våra HR-specialister inom arbetsrätt, arbetsmiljö samt rehabilitering. HR-direkt har en gruppledare som har övergripande ansvar för funktionen och en enhetschef som har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för hela HR-service.

HR-direkt är under ständig utveckling och inom vårt team får du vara med att bidra till att funktionen utvecklas utifrån ett verksamhetsdrivet HR och mot uppsatta mål. Du har många kontaktytor inom hela HR-organisationen och förväntas vara en ambassadör för funktionen. Funktionen tillhör förvaltningen Verksamhetsstöd och service där fokus ligger på att öka vår etablering, öka vår digitaliseringsgrad, och bibehålla hög service och användarvänlighet för chefer och HR-medarbetare.

Som medarbetare på HR-service kan det även bli aktuellt att stötta upp inom andra områden såsom rekrytering. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen från HR/personalvetarprogrammet eller likvärdig examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av operativt HR-arbete. Erfarenhet av att ge konsultativt stöd till chefer ser vi som meriterande. Erfarenhet av att tolka och tillämpa lagar och avtal kring arbetsrätt ser vi som en förutsättning för att lyckas i uppdraget. 

Du bör ha intresse och god kunskap om digitala arbetssätt då delar av supporten handlar om att ge stöd åt chefer och HR-medarbetare i våra IT-verktyg, program och system. Tidigare erfarenhet av att arbeta med HR-administration ser vi som meriterande. Då tjänsten innebär såväl muntlig och skriftlig kommunikation är god svenska i tal och skrift ett krav.

Vi söker dig som tar ansvar för dina uppgifter och som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har vilja och förmåga att hjälpa andra samt är självgående. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram till mottagaren. I ditt arbete är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du har lätt för att anpassa dig efter förändrade omständigheter. Du är trygg, stabil, har självinsikt och arbetar bra tillsammans med andra. 

Information om tjänsten
Tillträde: 22 augusti 2022 eller enl. överenskommelse

Anställningsform: Vikariat t o m oktober 2023

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9535

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2022
  • Ansök senast: 14 juni 2022

Liknande jobb


HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024

HR Konsult

HR Konsult

21 november 2024

21 november 2024