OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Servicekontoret bidrar till en bättre vardag för kommunens invånare och verksamheter med tjänster inom bland annat måltider, fastighets- och verksamhetsservice, IT, fordon, personal- och löneadministration samt invånarvägledning.
Brinner du för att ge bra service? Välkommen till oss, en professionell organisation i ständig utveckling som arbetar aktivt med service och engagemang.
HR Service är en viktig enhet i kommunen. Det är vi som ser till att kommunkoncernens medarbetare får rätt lön i rätt tid. Halmstads kommun arbetar med att effektivisera, utveckla och modernisera arbetet med HR-frågor. Förändringsarbetet innebär utvecklingsarbete med digitalisering och självservice som målsättning - ett arbete som är påbörjat men ännu inte färdigställt. HR Service har också ansvar för projektledning, utbildning och support vid införandet av ny systemfunktionalitet i kommunen, och systemportföljen består i nuläget av HR systemet Heroma, rekryteringssystemet Visma Recruit och incidentrapporteringssystemet KIA.
HR Service levererar HR-tjänster med ett fokus på utbetalning lön, vi hanterar förmåner och försäkringar. Vi tillhandahåller systemförvaltning, utbildning och support i HR-systemet Heroma. Vi levererar även administrativa uppgifter som t ex utfärdandet av diverse intyg till kommunens förvaltning och bolag. HR Service har ca 35 anställda fördelat på två områden: område Lön och område System och analys, pension och utbildning.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en serviceinriktad problemlösare som vill arbeta med lön och avtal?
Vill du ha möjlighet att arbeta i en verksamhet där du får växa och utvecklas?
Då kan det vara dig vi söker som ny kollega inom område lön.
Område lön är indelat i tre team och består i dagsläget av ca 19 personer.
Hos oss får du möjlighet att vara del i ett team där vi med varierade kompetenser ställer upp för varandra mellan våra team och levererar en god service med kunden i fokus.
Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer vara att arbeta med ärendehantering via vårt ärendehanteringssystem, Nilex. Rådgivning via telefonsupport ingår också. Du förväntas stödja kommunkoncernens chefer och medarbetare i frågor gällande anställningar, lön, självservice och avtal.
Du är en fena på lön! Samtidigt har du ett driv och engagemang som du med glädje sprider till andra för att bidra till utveckling. Du kan skapa struktur och lyfta blicken för att se helheten, även om den kan vara komplex. Du håller samman grupper såväl som detaljer.
Du står för ledorden: utveckla, förbättra och förmedla.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:
- In- och avregistrera anställningsuppgifter i HR-systemet Heroma.
- Frånvaro och avvikelsehantering.
- Schemahantering och schemaläggning.
- Utfärda arbetsgivar- och tjänstgöringsintyg.
- Hantera inkomstförfrågningar från myndigheter.
- Support till chefer och anställda via ärendehanteringssystemet och via telefonsupport. .
- Ingå i kompetensgrupper som innebär att man arbetar med t ex förmåner, utmätningar,
sekretess, LAS, med mera.
Det kan även på sikt innebära att delta vid utbildning och informationsaktiviteter vid behov.
KVALIFIKATIONER
Vi ser det som avgörande att du har eftergymnasial utbildning inom lön, personal, alternativt ekonomi eller motsvarande som vi bedömer likvärdigt. Du ska ha en god systemförståelse och ha god erfarenhet av att arbeta i Office (Microsoft 365) och i HR-system så som t ex Heroma.
Du har erfarenhet av arbete med lön- och avtalsfrågor och en god svenska i både tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du som söker har erfarenhet och stort intresse av arbete med support och servicefrågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kommunal verksamhet.
Du som söker är kommunikativ och har förmågan att skapa goda relationer med personer på alla nivåer. Du håller dina sakkunskaper uppdaterade och har förmågan att dela med dig av dem.
Samtidigt har du en god analytisk förmåga och underbygger dina bedömningar och beslut med fakta.
Du är en person som utan svårighet kan följa de processer och rutiner som har beslutats samt kan förmedla dessa till kund på ett tydligt sätt. Du har inga problem med att det under perioder kan vara ett högre tempo.
ÖVRIGT
Som medarbetare hos oss delar och bidrar du till vår gemensamma arbetskultur. Den uttrycks i våra lönekriterier, se dem på https://tinyurl.se/4Nz
Vi uppmuntrar till god hälsa och regelbunden rörelse. Halmstads kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag till alla anställda.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit.
Vi undanber oss alla erbjudande om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.