OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230851
HR-avdelningen på funktionsstödsförvaltningen är på jakt efter dig som delar vår övertygelse om hur otroligt viktigt det systematiska arbetsmiljöarbetet är. Du som, precis som vi, tycker att det är roligt att översätta de inte sällan svåra lagkraven och föreskrifterna till praktisk handling som i sin tur leder till en bra arbetsmiljö. Du som, precis som vi, tycker att detta är ett av de viktigaste områdena vi som arbetsgivare har att arbeta med för att säkra framtidens kompetensförsörjning. Du som tycker det är roligt att i samverkan med fackliga företrädare göra förflyttningar till det bättre som gagnar både medarbetarna, cheferna och därmed verksamheten.
Känner du igen dig? Läs vidare, för vi vill hemskt gärna träffa dig nämligen.
Som HR-konsult hos oss fungerar du som en partner genom att stötta men även utmana och bidra med förslag på lösningar och detta sker alltid med utgångspunkt i och med tilltro till medarbetarnas samlade kraft i arbetet för malmöbon. Du behöver, precis som vi, se på HR som kraften som ger förutsättningar för chefer och medarbetare att arbeta med kärnuppdraget och du ser arbetsmiljöns stora betydelse för kompetensförsörjningen och kvaliteten i verksamheten.
Arbetsuppgifter
Uppdraget är en funktion med inriktning arbetsmiljö. Ditt uppdrag innebär att arbeta strategiskt och utveckla verksamheten och processerna inom din specialistinriktning. Detta gör du samtidigt som du arbetar operativt och konsultativt gentemot dina kollegor på enheten och förvaltningens chefer, exempelvis vid inspektioner från arbetsmiljöverket. I uppdraget ingår också att utifrån statistiskt underlag bidra med analyser och förslag till åtgärder inom ditt område. Vidare ingår att utbilda förvaltningens chefer och skyddsombud i arbetsmiljö.
Du medverkar regelbundet på förvaltningens möten med skyddskommittén. Du ingår även i förvaltningens beredningsgrupp för arbetsmiljö vilket är en partsammansatt grupp som arbetar med syftet att nå förvaltningens arbetsmiljömål och bidra till ett lärande kring arbetsmiljöfrågor inom förvaltningen.
I samtliga delar av ditt uppdrag ingår samverkan med verksamhetens olika ledningsfunktioner, HR-kollegor och fackliga företrädare. Du kommer delta i olika kommunövergripande nätverk och därmed ges möjlighet att påverka och lyssna in HR-arbetet som bedrivs i hela staden. För oss är det viktigt att vi ligger i framkant och fångar trender, lag/avtalsförändringar, forskningsresultat och andra kommuners erfarenheter så därför kommer du även arbeta med en del omvärldsbevakning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från PA-programmet eller annan universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant. Du behöver ha flera års erfarenhet av brett och konsultativt HR-arbete i kombination med några års erfarenhet av arbete med arbetsmiljöfrågor.
För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha en god samarbetsförmåga och ett prestigelöst förhållningssätt. Din förmåga att vara självgående genom att ta ansvar för din uppgift, själv kunna strukturera ditt arbete och driva processer vidare har stor betydelse för ett framgångsrikt arbete. Vidare behöver du ha en god administrativ förmåga och kunna organisera och prioritera dina aktiviteter effektivt.
Ett konsultativt förhållningsätt är en viktig grundbult i vårt arbete på enheten. Du är strategisk och har ett brett perspektiv på frågor. Omvärldsbevakning och utveckling är viktigt för oss och därför söker vi dig som är nyfiken och intresserad av att hålla dig uppdaterad och har modet att prova nya arbetssätt. Du behöver även vara bekväm med att hålla utbildningar.
Du har god svenska i tal och skrift. Du har god digital kompetens och lätt för att sätta in dig i nya digitala verktyg och IT-system. Du är bekväm med Office-paketet och särskilt med att bearbeta information i Excel. Med andra ord behöver du även vara van att bearbeta, analysera och presentera statistik.
Om arbetsplatsen
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde:Snarast, enligt överenskommelse
I denna rekrytering använder vi oss av löpande urval.
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98