OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220887
Arbetsuppgifter
Har du ett starkt intresse för arbetstid och lönebildningsfrågor?
Uppdraget är en specialistfunktion med fokus på lönebildning och arbetstid. Du arbetar både strategiskt och operativt och fungerar som ett stöd till chefer och kollegor i förvaltningen.
Lönebildning: Tillsammans med förhandlingsansvarig HR-konsult kommer du att leda, samordna och utveckla förvaltningens lönebildningsarbete. Du kommer att ta fram analysmaterial inför, under och efter årlig löneöversyn samt ansvara för att planera, genomföra och administrera löneöversyner. Arbetet är både strategiskt och operativt. Vidare fungerar funktionen som ett stöd till lönesättande chefer och HR-konsulter i det praktiska arbetet med lönesättning vid nyanställning.
Arbetstid: Förvaltningens expert i arbetstidsfrågor. Uppdraget omfattar lag och avtalstolkning och du fungerar som stöd, specialist, rådgivare, utvecklare och förhandlare. Uppdraget omfattar framtagande och uppföljning/utveckling av arbetsmodeller som utgår utifrån kärnuppdraget brukarbehovet i centrum i balans med arbetstider för ett hållbart arbetsliv och en heltidsorganisation. Du är ett stöd i samband med utveckling av bemanningsstrukturer i verksamheten, framtagande av underlag till lokala kollektivavtal inom området och deltagande i arbetstidsprojekt. I detta uppdrag ingår även att projektleda Implementeringen av nytt bemanningssystem (MEDVIND) i förvaltningen. Du följer förvaltningens uppdrag att gå från deltids- till heltidsorganisation och cochar chefer i att bygga en heltidsorganisation.
I samtliga delar av uppdraget ingår verksamhetskontakter med verksamhetens ledningsfunktioner, samråd med HR-kollegor, dialoger med fackliga företrädare samt deltagande i olika kommunövergripande nätverk. Därtill bör du ha ett stort intresse för omvärldsbevakning och ligga i framkant för att fånga trender, lag/avtalsförändringar, forskningsresultat och andra kommuners erfarenheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från PA-programmet eller annan universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har några års erfarenhet av brett och konsultativt HR-arbete i kombination med några års erfarenhet av arbete med arbetstidsfrågor, lönebildning och löneöversyn. Meriterande med erfarenhet av traditionell förhandling och uppföljning/utveckling av arbetstidmodeller. Du har erfarenhet av arbetsrätt, avtalstolkning, fackliga förhandlingar. Du är van att bearbeta, analysera och presentera statistik.
För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha hög samarbetskompetens och ett prestigelöst förhållningssätt. Du är självgående och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och kan driva dina processer mot uppsatta mål. Du behöver också vara strukturerad med god administrativ förmåga och kunna organisera och prioritera dina aktiviteter effektivt.
Det är bra om du är strategisk och har ett brett perspektiv på frågor, både på kort och lång sikt. Omvärldsbevakning och utveckling är viktigt för oss och därför söker vi dig som är nyfiken och intresserad av att hålla dig uppdaterad och har modet att prova nya arbetssätt.
Vi förutsätter att du har god svenska i tal och skrift. Du har god digital kompetens och lätt för att sätta in dig i nya digitala verktyg och IT-system. Du är bekväm med office-paketet och särskilt med att bearbeta information i excel.
Vi erbjuder dig en utvecklande HR-roll där du förväntas påverka och göra skillnad. Vi sitter tillsammans med övriga stabsavdelningar i moderna centrala lokaler i Malmö, med goda kommunikationsmöjligheter. En god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss. Vi har flextidsavtal och erbjuder friskvårdsbidrag.
Om arbetsplatsen
HR-avdelningen på funktionsstödsförvaltningen utvecklar och utvecklas! Vi har ett spännande uppdrag där vi gemensamt arbetar för att skapa mervärde för verksamheterna. Vi har ett professionellt förhållningssätt, vi hjälper varandra och vi skrattar mycket tillsammans. Tillsammans gör vi det möjligt.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: 100 %
Antal tjänster:1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98