HR-konsult med inriktning rekrytering, HR-service

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
HR-service är ett kommungemensamt stöd i HR-frågor för hela kommunen. Enheten är en del av värdekedjan för att skapa "ett HR" och enheten består av 25 medarbetare uppdelade på tre team med en gemensam enhetschef. Rekryteringsservice är en del av HR-service. HR-service sitter i nybyggda lokaler i Ebbepark och har ett aktivitetsbaserat arbetssätt. 

Utifrån ett verksamhetsdrivet HR ska HR-service skapa värde för primärt chefer och HR-konsulter i kommunen genom att säkerställa tillgänglig kompetens, resurser och tjänster inom HR-området. Syftet är att ge förutsättningar för chefer att i högre grad fokusera på verksamhetsuppdraget och nå uppsatta mål. Andra viktiga områden är exempelvis ansvaret för kommungemensamma utbildningar, chef- och medarbetarrekrytering, ansvar för rutiner och tillämpningsanvisningar för HR-arbetet.

Rekryteringsservice arbetar för att ständigt förbättra rekryteringsprocessen inom Linköpings kommun. I vårt arbete ingår även att vara verksamhetsnära objektspecialister när det gäller IT-stöd inom rekrytering. 

Hos oss arbetar du med ett eget ansvar och en stor frihet utifrån tydligt uppsatta mål och ramar. Vi har ett delegerat medarbetarskap där varje medarbetare tar ansvar för såväl verksamhetens utveckling som de egna uppdragen. 

Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som vill arbeta med rekrytering där du driver dina egna rekryteringar och har en sammanhållande funktion för de personer som medverkar i rekryteringen, såväl kandidater som chefer, fackliga och övriga medarbetare. Det är du som ansvarar för att rekryteringsprocessen följs och att ditt arbetssätt är ändamålsenligt, effektivt och flexibelt utifrån verksamhetens och kundernas behov. Vi arbetar mot samtliga förvaltningar och leds av chef för HR-service och samordnas av en gruppledare.

Inspireras du av en arbetsplats där du får arbeta självständigt, utvecklas och stimuleras av samarbete med engagerade kollegor då kommer du att trivas hos oss! Vi HR-konsulter inom Rekryteringsservice arbetar mot gemensamma mål, där vi är måna om varandra och jobbar aktivt med våra gemensamma värderingar.

Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har högskoleutbildning inom PA/HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av operativt rekryteringsarbete. Vidare är det ett krav att du har erfarenhet i kompetensbaserad rekrytering. Erfarenhet och kunskap inom andra HR-processer, tidigare erfarenhet av arbete med chefsrekrytering samt konsultativt chefsstöd är meriterande. Vi ser det också som önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. 

Du har god vana av att arbeta i olika system, där det är önskvärt att du har erfarenhet av rekryteringsverktyget ReachMee. Ett krav är att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, då du arbetar med skrivna underlag som bidrar till vårt arbetsgivarvarumärke i form av exempelvis rekryteringsannonser.

Som person är du är trygg och stabil och har en god förmåga att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar, du förändrar också din inriktning när målen förändras. Vi söker dig som är serviceinriktad och tillmötesgående och har viljan och förmågan att hjälpa andra. Du motiveras av att ta ansvar för dina arbetsuppgifter och att nå resultat i ditt arbete. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt mot uppsatta tidsramar. Du har en god samarbetsförmåga med övriga i rekryteringsteamet och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt.  

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning samt visstidsanställning till och med 2022-12-31

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 8893
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2022
  • Ansök senast: 27 mars 2022

Liknande jobb


27 november 2024

25 november 2024

HRBP

HRBP

22 november 2024