HR-konsult till enheten HR-relaterade konsulttjänster

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Rekryteringen till servicekontoren görs i samverkan mellan Statens servicecenter och de berörda myndigheterna fram till dess att ansvaret går över till Statens servicecenter den 1 juni.


Avdelningen konsultrelaterade tjänster erbjuder konsultstöd inom ekonomi och HR till kundmyndigheter. Avdelningen består av tre enheter och dessa är ekonomirelaterade konsulttjänster, redovisningsrelaterade konsulttjänster samt enheten för HR-konsulttjänster. Som HR-konsult kommer du att tillhöra enheten för HR-konsulttjänster och vara delaktig i att utveckla det stöd som erbjuds andra myndigheter inom HR-området.

HR-konsultens uppdrag utgår ifrån kundens behov av HR-stöd där arbetsuppgifterna kan vara av skiftande slag utifrån ett brett HR-perspektiv. Rollen innebär kortare eller längre uppdrag hos kund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
HR-konsultrollen innebär att du kommer att ge HR-stöd till andra myndigheter. Det kan exempelvis röra sig om specifika uppdrag som t.ex. lönekartläggning, stöd i arbetsmiljöfrågor och rekrytering. Som HR-konsult kommer du att vara ett stöd till övriga kollegor inom enheten och kan komma att ha ett HR-ansvar gentemot små kundmyndigheter. I rollen är det viktigt att ha breda och djupa kunskaper inom statligt HR-arbete för att kunna tillmötesgå kundernas varierande behov och uppdrag.


Kvalifikationer
 Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR-området eller motsvarande utbildning
• Minst två års erfarenhet av brett statligt HR-arbete
• Arbetat med varierande uppgifter inom HR-området så som till exempel lönekartläggning, rekrytering, rehabiliteringsärenden, arbetsmiljö och chefsstöd

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att ha god samarbetsförmåga
• Att ge god service
• Att bidra med nya lösningar
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att skapa struktur i ditt arbete och bidra till ordning och reda

Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat som konsult

Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm. 
Resor inom arbetet kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 3 juni 2019.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter GÄVLE
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 maj 2019

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024