OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.
På avdelningen för HR och kommunikation ansvarar vi för att stödja förvaltningen med konsultativt HR-stöd, kommunikation samt kansli- och nämndadministration.
Arbetsplatsbeskrivning
HR-funktionen har i uppdrag att strategiskt leda förvaltningens HR-arbete samt vara ett konsultativt stöd till chefer inom samtliga personalprocesser, såsom arbetsrätt, verksamhetsförändringar, rehabilitering, lönebildning, facklig samverkan och förhandlingar samt det övergripande arbetsmiljöarbetet.
På HR-funktionen arbetar sju HR-konsulter, en handläggare och en arkivassistent.
Arbetsbeskrivning
I din roll som HR-konsult erbjuds du ett omväxlande uppdrag där du arbetar både operativt och strategiskt med verksamhetsnära personalfrågor. Du stödjer förvaltningens chefer i deras verksamhets-, personal-, och arbetsgivaransvar. Arbetsuppgifterna är breda inom hela HR-området och du kommer vara kontaktperson för något av våra verksamhetsområden. Du kommer även att ha ett särskilt uppdrag inom området heltid som norm. I arbetet ingår också att tillsammans med kollegor delta i och driva strategiskt utvecklingsarbete inom hela HR-området samt utforma och genomföra utbildningsinsatser. Du rapporterar till avdelningschefen.
Kvalifikationer
Tjänsten är ett vikariat under ca 10 månader och för denna tjänst krävs att du har:
en högskoleexamen från personalvetarprogrammet eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
flerårig aktuell erfarenhet av att ha arbetat i en bred kvalificerad HR-roll där du gett konsultativt stöd till chefer
goda kunskaper och erfarenhet inom arbetsrätt
erfarenhet av ha arbetat med kollektivavtalet Allmänna bestämmelser
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
goda IT-kunskaper och vana att arbeta i olika personalsystem
en pedagogisk förmåga att förmedla information till olika målgrupper.
Meriterande för tjänsten är om du har arbetat i liknande roll inom kommunal verksamhet.
Vid intervjun kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser: Vi förväntar oss att du självständigt kan driva och ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du tar initiativ till arbetssätt/metoder som är genomförbara och gagnar vårt uppdrag och måluppfyllelse. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är lugn och behåller ett realistiskt perspektiv i olika situationer. Du har en god förmåga att i ditt uppdrag bygga, utveckla och bibehålla ett gott samarbete och professionella relationer med kollegor, verksamhetens chefer, fackliga representanter och andra aktörer.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en omväxlande roll där du arbetar både brett inom hela HR-området samtidigt som du har ett fördjupat ansvar för ett specialistområde. Du får dessutom möjlighet att vara med i det fortsatta arbetet i den nya stadsdelsförvaltningen. Tillsammans med HR-kollegorna är du med och bidrar i arbetet med att skapa en gemensam kultur. Du har stor möjlighet att bidra till gemensamma arbetssätt och rutiner.
Låter detta intressant är du varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval, men tillsättning av tjänsten sker först efter ansökningstiden gått ut.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.