OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.
Om arbetsplatsen
Du kommer att ingå i förvaltningens HR-enhet tillsammans med en HR-konsult, en HR-administratör, en HR-samordnare som är systemförvaltare för Medvind, en kompetensstrateg, en kommunikatör, en koordinator och en HR-chef. Teamet har en god laganda som präglas av samarbete, prestigelöshet, delaktighet och humor. Tillsammans är vi med och utvecklar framtidens socialtjänst. HR har en viktig roll i den förändringsresa som förvaltningen genomgår. Vi strävar efter en tillitsbaserad organisation, där vi digitaliserar och tillgängliggör socialtjänsten för att göra nytta för de vi är till för. Vill du vara med i detta arbete tillsammans med kompetenta kollegor och chefer? Då är du den vi söker!
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år samt tillgång till en förmånsportal fylld med förmåner och erbjudanden.
Arbetsuppgifter
Vår främsta uppgift är att erbjuda verksamheten ett kvalitativt och verksamhetsnära HR-stöd och säkerställa att förvaltningen följer stadens HR-processer. Socialförvaltningen har följande som målbild:
”2022 ska staden erbjuda invånarna personligt anpassade sociala tjänster, var de vill och när de vill”. Det innebär att vi behöver vara en arbetsgivare i framkant, och möjliggöra för organisationen att lyckas med detta.
Tjänsten innefattar både strategiskt och operativt arbete där bland annat kompetensförsörjning, arbetsmiljöfrågor, personalärenden samt arbetsrätts- och avtalsfrågor ingår. Vi söker dig som dessutom har ett stort intresse för, och är duktig på arbetstidsfrågor. Socialtjänst dygnet runt kräver nya sätt att arbeta på, och HR ska vara möjliggörare i det. Vi söker dig som också vill arbeta med analys av statistik. I ditt uppdrag kommer du att omvärldsbevaka och företräda socialförvaltningen i olika typer av nätverk och samarbeten. Arbetsuppgifterna kräver att du kan växla mellan självständigt arbete och samarbete. I uppdraget ingår att identifiera behov, bereda frågor, planera, förankra, driva och följa upp för att säkerställa ett effektivt HR-stöd till verksamhet, ledning och politik.
HR-konsulten rapporterar till HR-chefen.
Kvalifikationer
Vem är du?
Du har relevant högskoleutbildning samt flerårig och bred erfarenhet av att arbeta konsultativt inom HR-området.
Dina kunskaper är mycket goda inom arbetsrätt, rehabilitering, arbetsmiljö och rekrytering. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig sektor, och har fördjupad kunskap om lagar och avtal på den svenska kommunala arbetsmarknaden. Du har ett stort intresse för arbetstidsfrågor och du har en stor förmåga att se samband mellan olika informationskällor.
Eftersom arbetet bygger mycket på dialog och samverkan är det viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer. Du är självgående, strukturerad och kundorienterad
Du har ett stort driv, är uthållig och känner dig bekväm att tala inför grupper.
Självklart gillar du att samarbeta och har viljan att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är prestigelös, lösningsfokuserad och ser möjligheter istället för hinder. Du bidrar till en god stämning på arbetsplatsen.
Att arbeta med helheten och ge bra service med mångfald kräver många olika kompetenser. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2020-04-06
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Vi ser fram emot din ansökan och att få veta mer om vad du kan tillföra för nya kompetenser och möjligheter för oss! Vi vill att du har körkort. Om du blir kallad på intervju ser vi gärna att du ansöker om utdrag ur Belastningsregistret.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.