OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänst- och funktionshinderområdet.
Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad. Vi ska medverka till att invånarna får likvärdiga och lika tillgängliga insatser oavsett var de bor i staden och oavsett utförare av insatser. Hos oss finns just nu två avdelningar och cirka 900 medarbetare.
Din roll
I din roll som HR-konsult erbjuds du ett omväxlande och spännande arbete där du utgör ett konsultativt och verksamhetsnära stöd till chefer och medarbetare på både operativ och strategisk nivå. Arbetsuppgifterna är breda med fokus på det arbetsrättsliga området såsom, individärenden, fackliga kontakter, arbetsmiljö, rehabilitering, löneöversyn och lika rättigheter och möjligheter.
Arbetsuppgifter
- ge råd och stöd till cheferna i olika HR-frågor såsom, individärenden, anställningsvillkor, lag- och avtalstolkning, rehabilitering, systematiskt arbetsmiljöarbete och lön
- delta i fackliga förhandlingar och i samverkansgrupper
- delta i strategiskt utvecklingsarbete
- delta i informationsmöten till chefer, fysiskt eller via skype.
Din erfarenhet och kompetens
Kraven
- högskoleexamen från personalvetarprogrammet eller annan universitetsutbildning som vi bedömer är likvärdig
- minst 3 års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete med chefsstöd inom bland annat: arbetsrätt, individärenden, arbetsmiljö och rehabilitering
- erfarenhet av arbete med fackliga parter
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande
- erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet och dess avtalsområden.
Din personlighet och ditt arbetssätt
För att lyckas i rollen behöver du vara trygg och förtroendeingivande.
Eftersom du arbetar nära våra chefer är det viktigt att du är tydlig i din kommunikation i enskilda samtal och i större grupper. Vidare har du ett konsultativt förhållningssätt och visar på ett bra omdöme i agerande och beslut. Du är bra på att bygga och utveckla professionella relationer med kollegor, verksamhetens chefer, fackliga parter och andra aktörer.
Välkommen till personalenheten
Personalenheten består av en personalchef, tre HR-konsulter och en HR-controller.
Vi är ett kompetent HR-team där alla bidrar till att skapa en trivsam och lärande organisation. Vi ger stöd, expertkunskap, utbildning och service till förvaltningens ca 70 chefer.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler mitt i Farsta centrum.
En av våra HR- konsulter ska vara föräldraledig från april 2023 och därför söker vi en vikarie med start i mars/april 2023, vikariatet är på ca 10 månader.
Vi erbjuder dig
- intressanta arbetsuppgifter som berör många människors vardag
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- flextid, vinter- och sommartid.
Din ansökan:
I samband med din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. I ditt personliga brev vill vi att du beskriver kortfattat varför du stämmer bra in på vad vi efterfrågar i annonsen och varför du är intresserad av just den här vikarietjänsten.
Vår rekryteringsprocess
Sista ansökningsdag 13 november Vi börjar med urvalet när ansökningstiden har löpt ut. Vi planerar att börja med intervjuerna vecka 46. Den första intervjun kommer att vara digitalt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.