HR-konsult till Solna stad

HR-konsult till Solna stad

Arbetsbeskrivning

HR staben i Solna är ett härligt, varmt och välkomnande gäng med medarbetare i olika roller och med en mix av olika kompetenser inom HR-området. Vår kollega Ulla-Britt ska gå i pension i december och därför söker vi en HR-kollega med breda kunskaper inom HR-området som drivs av att utveckla attraktiva och effektiva arbetsplatser som kan möta morgondagens förväntningar. Gillar du att skapa användarvänliga och enkla HR-processer som underlättar chefernas vardag? Kanske är rollen som HR-konsult hos oss Din nästa utmaning?

Är du rätt person för oss erbjuds du en bred och spännande tjänst inom en modern kommun i framkant. Du kommer att arbeta som både generalist och specialist. Som HR-team är vi ett prestigelöst och stöttande gäng med ett nära kollegialt samarbete. Vi träffas regelbundet för att bolla de ofta svåra och komplexa ärenden vi ställs inför.

I vårt team får du ett stort utrymme och eget ansvar. Vi ser fram emot att höra dina tankar och idéer kring hur vi kan utveckla och förbättra Solna stad som arbetsgivare.

Vi ser fram emot att träffa vår nya kollega - är det du? Eller känner du någon som du tycker passar in i beskrivningen nedan? Varmt välkommen med ansökan!

Din roll
Som HR-konsult kommer du att arbeta med någon eller några av våra förvaltningar. Du ansvarar för ett professionellt och kvalificerat chefsstöd i olika HR-frågor. För dig är det självklart att alltid sätta dig in i verksamhetens behov. Du tycker om att driva ett ständigt förbättringsarbete inom HR som leder till effektiva lösningar för våra verksamheter.

I denna roll har du ditt hjärta i den breda HR-konsultrollen men det ingår även ett ansvar för löneöversyn tillsammans med HR-chefen, lönekartläggning och eventuellt medarbetarundersökning. Du kommer även ha ansvar för att utveckla och förvalta våra olika HR-system kopplat till verksamhetens behov och där ingår också att ta fram statistik.

Vem är du?


• Relevant akademisk utbildning inom personalområdet
• Några års erfarenhet av att ge HR-stöd och rådgivning till chefer inom hela HR-området
• Erfarenhet av att ha haft eget ansvar för delar av eller hela löneöversynsprocessen
• Erfarenhet av att förvalta, utveckla och utbilda chefer i något/några av HR:s systemstöd
• Goda kunskaper inom arbetsrätt, avtalsfrågor och förhandlingar

Vi ser att det är meriterande om du har:


• Tidigare erfarenhet av att ha drivit HR-processer inom föränderliga organisationer
• Kunskap om vårt kollektivavtal, Allmänna bestämmelser, AB
• Erfarenhet av att ta fram statistik och nyckeltal inom HR-området
• Kunskap om Heroma och Heroma löneöversynsmodul, Adato, KIA och Stratsys.

Som person är du tydlig och duktig på att samarbeta med dina kollegor samt cheferna du stöttar. Du är flexibel och arbetar bra med komplexa frågor för att möta verksamheten där den är och implementera HR-arbetet utifrån verksamhetens förutsättningar. Du är bra på att prioritera ditt arbete och är tydlig och drivande i pågående processer, samtidigt som du är tillmötesgående i ditt bemötande och har en vilja och förmåga att hjälpa andra. Det är viktigt att du trivs och tycker det är roligt att arbeta operativt som stöd till verksamheterna och kan förhålla dig till ändrade eller nya omständigheter med ett lösningsorienterat förhållningssätt. I denna roll behöver du ha lätt för att jobba med olika systemstöd, förstå detaljer och helheten i systemen, vara noggrann och ha en analytisk förmåga.

Mer information om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till Ulla-Britt Dennerståhl som har tjänsten idag, tel. 08-746 15 20 eller till Stina Wickman, HR-chef, stina.wickman@solna.se

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg.

Sista ansökningsdatum är 2020-09-01.

Vi kommer att påbörja hanteringen av ansökningar efter sista ansökningsdatum.


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2020
  • Ansök senast: 1 september 2020

Liknande jobb


HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024

HR Konsult

HR Konsult

21 november 2024

21 november 2024