OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster erbjuder konsultstöd inom ekonomi och HR till statliga kundmyndigheter. Som HR-konsult kommer du att tillhöra enheten för HR-konsulttjänster och vara delaktig i att utveckla det stöd som erbjuds andra myndigheter inom HR-området.
HR-konsultens uppdrag utgår ifrån kundens behov av HR-stöd där arbetsuppgifterna kan vara av skiftande slag utifrån ett brett HR-perspektiv. Rollen kan innebära både kortare och längre kunduppdrag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
HR-konsultrollen innebär att du kommer att ge HR-stöd till andra myndigheter. Det kan exempelvis röra sig om uppdrag som resurskonsult i roll som HR-generalist, HR-specialist eller HR-administratör samt även kortare specifika uppdrag där man ger stöd inom t.ex. lönebildning, arbetsmiljöfrågor eller rekrytering. Som HR-konsult kommer du att samarbeta med övriga kollegor inom enheten. I rollen är det viktigt att ha breda och djupa kunskaper inom statligt HR-arbete för att kunna tillmötesgå kundernas varierande behov och uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen eller motsvarande utbildning inom HR-området
• Minst två års erfarenhet av kvalificerat operativt statligt varierat HR-arbete, till exempel lönebildning, rekrytering, arbetsmiljö, likabehandling och chefsstöd
• Arbetserfarenhet samt kunskap inom statlig arbetsrätt
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att ha god samarbetsförmåga
• Att ge god service
• Att bidra med nya lösningar
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att skapa struktur i ditt arbete och bidra till ordning och reda
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat som konsult
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Resor inom arbetet kan förekomma.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 8 februari, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 7-8.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.