HR Manager till Orio AB

Arbetsbeskrivning

Orio AB är en reservdels- och tillbehörsdistributör inom Hedin Mobility Group (HMG). Hedin Mobility Group är en av Europas största privata återförsäljare av bilar. Orio har sina rötter i svensk bilindustri och varumärket SAAB och HMG övertog ägarskapet av Orio från Svenska Staten i juli 2022. Orio har nu påbörjat en expansiv resa mot att kunna försörja HMG’s återförsäljare i Europa med reservdelar och tillbehör från lager i Nyköping (SE), Leimen (DE), Milton-Keynes (UK) och Philadelphia (US).
SAAB-affären har naturligt minskat under det decennium som gått sedan den sista bilen rullade av bandet i Trollhättan. Efter ett decennium av naturligt minskande verksamhet är det nu åter dags för tillväxt. Orio har den infrastruktur och kompetens som krävs för att leverera det HMG och marknaden behöver men bolaget behöver byta växel och växa. I det är bolaget på jakt efter en skicklig och erfaren förändringsledare, kommunikatör och personalvetare.
Om rollen
Som HR-Manager på Orio AB arbetar du brett. Dina arbetsuppgifter består dels av att planera och leda genomförandet av förändringsarbetet sett till inställning, kultur och kompetens, dels att vara ett operativt och strategiskt chefsstöd i löpande personalärenden såsom rekryterings- och anställningsarbete, hantering och uppföljning av rehabiliteringsärenden, arbetsmiljö och utbildningskoordinering. Du stödjer även verksamheten vid fackliga relationer och förhandlingar.
I arbetsuppgifterna ingår även att samordna HR-arbetet i våra dotterbolag utomlands.
Exempel på HR-uppgifter som ingår i rollen:
Förändringsledning, kultur och kompetens
Strategisk och operativ (daglig) resurs- och kompetensplanering
Designa och utveckla HR-processer (i samarbete med central HR) som stödjer såväl Orio’s tjänstemannaorganisation som industriella produktionsmiljö
Stöd och råd till chefer runt anställningsprocessen, rehabiliteringsprocessen, omplacering- och avvecklingsprocessen samt kollektivavtalsfrågor.
Vara behjälplig vid rekrytering, inklusive annonser, kanaler, urval, intervjuer och referenstagning.
Administration av nyanställningar, såsom anställningsavtal, bakgrundskontroll etc.
Fackliga förhandlingar
Rehabilitering
Arbetsmiljöfrågor
Koordinering och administration av utbildningar
I samarbete med linjechefer följa upp arbetad tid, sjukfrånvaro, övertidsarbete, rehabiliteringsfall.
Administration och uppdatering av medarbetarinformation i diverse system.
Uppdatering av nyckeltal, såsom headcount, lönestatistik och sjukfrånvaro
Administrativa ad-hoc uppgifter och HR-administrativ support via mail och telefon till chefer och medarbetare i hela organisationen
Vem är du?
Du har akademisk examen inom HR och minst 5 års internationell erfarenhet av förändringsledning, kultur och kompetens samt operativt och strategiskt HR arbete. Viktigt är att du har erfarenhet av kollektivavtal, gärna medIF Metallsamt är kunnig inom arbetsmiljö och arbetsmiljölagar. Rollen har med sig en del administrativa uppgifter och du kommer använda Excel och andra digitala system på daglig basis för att strukturera och organisera arbetet.
Ditt förhållningssätt är konsultativt och coachande mot de chefer du stöttar, du är engagerad, kommunikativ och har förmåga att skapa goda relationer. Du arbetar i en organisation under förändring och där en del av arbetet innebär att föra ut och förankra nya riktlinjer och därför du är uthållig och tålmodig och en fördel om du har vana av att driva mindre projekt. Du trivs i team och tycker om att samarbeta men är också självgående och tar gärna egna initiativ. Arbetsuppgifterna spänner över olika områden och nivåer och vi ser gärna att du är prestigelös i det. Då ad-hoc uppgifter är vanligt förekommande har du god prioriteringsförmåga.
Rollen rapporterar till HR Director på Hedin Mobility Group men du kommer primärt att arbeta nära VD, ledningsgruppen och organisationen på Orio AB på daglig basis. Huvudsaklig placeringsort är Nyköping (SE) men ansvaret omfattar även verksamhet i Trollhättan (SE), Mölndal (SE), Frankfurt (DE), Leimen (DE), Bern (CH), Milton-Keynes (UK) samt Philadelphia (US). Orio AB’s dotterbolag har antingen HR eller HR-stöd  i form av konsulter som är utförare av HR-leveranserna utanför Sverige.
Hedin Mobility Group’s centrala HR-team består idag av ca 20 personer och är lokaliserat i Mölndal och Stockholm.
Körkort för personbil är ett krav då resor inom förekommer.
Vi erbjuder
Hos oss får du tryggheten i att vara en del av ett stort och expansivt företag med kollektivavtal samt goda utvecklingsmöjligheter i en kultur som präglas av våra värderingar trygghet, trovärdighet och tillgänglighet. Vi erbjuder ett brett sortiment av förmåner så som förskottssemester, extra föräldralön och ett friskvårdsbidrag för att värna om våra medarbetares hälsa. Läs mer om oss på vår hemsida www.hedinbil.se.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.

För mer information om rollen, vänligen kontakta Johan Börjesson, HR director johan.borjesson@hedinmobilitygroup.comeller Nicholas Tengelin, VD, nicholas.tengelin@orio.com
Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag är fredagen den 25 november.
Vi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Skicka därför din ansökan redan idag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Stefan Ernryd
08-505 696 17
Joakim Karlberg

Sasha Konjhodzic
08-505 691 23

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hedin Bil
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2022
  • Ansök senast: 9 december 2022

Besöksadress

Smista allé 11
None

Postadress

Smista allé 11
Segeltorp, 14170

Liknande jobb


HR-chef till Ulricehamns kommun

HR-chef till Ulricehamns kommun

8 september 2023

HR-ansvarig till Maskinia

HR-ansvarig till Maskinia

7 september 2023

Personalchef

Personalchef

6 september 2023

Biträdande personalchef

Biträdande personalchef

6 september 2023