OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Söker du en strategisk HR-tjänst där du får vara med och skapa förutsättningar för att kunna erbjuda god service till våra kommunmedborgare? Då har vi jobbet för dig!
Nu söker vi en HR- och kanslichef till Arbete och välfärdsförvaltningen som ska leda det strategiska HR-arbetet och utveckling av arkiv, diariefrågor och ärendeprocessen.
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du får möjligheten att skapa förutsättningar för våra medborgarnära verksamheter att erbjuda god service till våra kommunmedborgare!
Arbete och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Vi är cirka 480 medarbetare och vi finns på olika platser runt om i Kristianstad. Ledningen och många medarbetare finns på Östra kommunhuset.
Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision "Vi lyckas tillsammans" och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.kristianstad.se.
ARBETSUPPGIFTER
Som HR-och kanslichef är du ansvarig för att leda det strategiska HR-arbetet och skapa förutsättningar för förvaltningens chefer att bedriva god personalpolitik. Till din hjälp har du två HR-specialister och du är förvaltningens representant i det kommunövergripande HR-chefsnätverket som samordnar, utvecklar och bereder arbetsgivarfrågor.
Tjänsten har ett tydligt utvecklingsfokus och du är själv drivande inom HR-frågor och leder utveckling av arkiv, diariefrågor och ärendeprocessen. Beroende på din bakgrund kommer du att få möjlighet till fördjupning inom enhetens ansvarsområden.
I uppdraget som HR- och kanslichef har du fullt ledningsansvar vilket innebär ansvar för personal, verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö inom HR, arkiv och diarie för arbete och välfärdsförvaltningen. Du är chef över HR-specialisterna, förvaltningsassistent och diariet/arkivet vilket i dagsläget inbegriper sex medarbetare. I samtliga delar finns ansvariga samordnare som leder det dagliga arbetet. Du rapporterar direkt till förvaltningschef och arbetar i nära samarbete med ekonomi - och utvecklingschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.
Tjänsten är placerad i Kristianstad på Östra kommunhuset med goda förbindelser till och från Kristianstads central.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en PA-utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete och av styrning och uppföljning utifrån en övergripandenivå.
Du har en god förmåga att leda medarbetare i förändring med synliga resultat i organisationen. Vidare är du van att arbeta med processer och projekt som spänner över breda samarbetsytor. Då uppdraget inkluderar ett brett spektrum med HR, diarium och arkiv är det meriterande om du har en vana av att leda specialister utanför ditt eget sakkunskapsområde. I ditt uppdrag ingår att säkerställa en transparent och rättssäker demokratisk process för medborgarna. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation och/eller om du har kunskap om arkiv och diarieföring.
Som person har du en förmåga att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten och nå resultat på kort och lång sikt utifrån gällande styrdokument. Du har förmågan att delegera arbetsuppgifter samt ge råd, stöd och möjligheter för dina medarbetares utveckling. Därutöver har du förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
Som ledare är du är strukturerad, driven, nyfiken och omvärldsorienterad och ser möjligheter. Du skapar förutsättningar för ditt eget ansvarsområde genom att förstå förhållandet mellan helheten och de andra delarna och har en analytisk förmåga. I rollen ingår även att du levandegör och förankrar målen genom dialog och tydliggör vad som förväntas av medarbetarna. Du är en tillitsfull ledare och skapar tillsammans med medarbetarna förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Du har även ett långsiktigt tänk och beaktar alltid att du representerar Kristianstads kommun.
ÖVRIGT
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.