OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du en strategisk HR-tjänst där du får vara med och skapa förutsättningar för att kunna erbjuda god service till våra kommunmedborgare? Då har vi jobbet för dig!
Nu söker vi en HR- och kanslichef till Arbete och välfärdsförvaltningen som ska leda det strategiska HR-arbetet och utveckling av arkiv, diariefrågor och ärendeprocessen.
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy här.
Arbetsuppgifter
Som HR-och kanslichef är du ansvarig för att leda det strategiska HR-arbetet och skapa förutsättningar för förvaltningens chefer att bedriva god personalpolitik. Till din hjälp har du två HR-specialister och du är förvaltningens representant i det kommunövergripande HR-chefsnätverket som samordnar, utvecklar och bereder arbetsgivarfrågor.
Tjänsten har ett tydligt utvecklingsfokus och du är själv drivande inom HR-frågor och leder utveckling av arkiv, diariefrågor och ärendeprocessen. Beroende på din bakgrund kommer du att få möjlighet till fördjupning inom enhetens ansvarsområden.
I uppdraget som HR- och kanslichef har du fullt ledningsansvar vilket innebär ansvar för personal, verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö inom HR, arkiv och diarie för Arbete och välfärdsförvaltningen. Du är chef över HR-specialisterna, förvaltningsassistent och diariet/arkivet vilket i dagsläget inbegriper sex medarbetare. I samtliga delar finns ansvariga samordnare som leder det dagliga arbetet. Du rapporterar direkt till förvaltningschef och arbetar i nära samarbete med Ekonomi - och utvecklingschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.
Tjänsten är placerad i Kristianstad, Östra kommunhuset.
Vem är du?
Vi söker dig som har en PA-utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete och av styrning och uppföljning utifrån en övergripandenivå.
Du har en god förmåga att leda medarbetare i förändring med synliga resultat i organisationen. Vidare är du van att arbeta med processer och projekt som spänner över breda samarbetsytor. Då uppdraget inkluderar ett brett spektrum med HR, diarium och arkiv är det meriterande om du har en vana av att leda specialister utanför ditt eget sakkkunskapsområde. I ditt uppdrag ingår att säkerställa en transparent och rättssäker demokratisk process för medborgarna. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation och/eller om du har kunskap om arkiv och diarieföring.
Som person har du en förmåga att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten och nå resultat på kort och lång sikt utifrån gällande styrdokument. Du har förmågan att delegera arbetsuppgifter samt ge råd, stöd och möjligheter för dina medarbetares utveckling. Därutöver har du förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
Som ledare är du är strukturerad, driven, nyfiken och omvärldsorienterad och ser möjligheter. Du skapar förutsättningar för ditt eget ansvarsområde genom att förstå förhållandet mellan helheten och de andra delarna och har en analytisk förmåga. I rollen ingår även att du levandegör och förankrar målen genom dialog och tydliggör vad som förväntas av medarbetarna. Du är en tillitsfull ledare och skapar tillsammans med medarbetarna förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Du har även ett långsiktigt tänk och beaktar alltid att du representerar Kristianstads kommun.
Du erbjuds
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du får möjligheten att skapa förutsättningar för våra medborgarnära verksamheter att erbjuda god service till våra kommunmedborgare!
Om verksamheten
Arbete och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Vi är cirka 480 medarbetare och vi finns på olika platser runt om i Kristianstad. Ledningen och många medarbetare finns på Östra kommunhuset.
Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision "Vi lyckas tillsammans" och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Din ansökan
I denna rekrytering samarbetar Kristianstads kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Linn Marthinussen på 0760 – 02 69 41 alternativt på linn.marthinussen@jurek.se. Sista ansökningsdag är den 15 augusti 2022. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se då intervjuer sker löpande. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail pga. GDPR.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Sjöström
0709-721470
Susanna Filipsson
Rakel Jarl
Caroline Frödén
0766 33 14 44
Jenny Larsson
Ulriikka Uittomäki
Berivan Mohammed
Malin Alexandersson
Thomas Eklöf
Rakel Jarl
070-972 13 52