OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet, Tumba bruksmuseum samt uppdragsverksamheten Arkeologerna.
Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.
Vi söker nu en HR- och lönehandläggare.
Verksamheten
HR-funktionen är en del av avdelningen för verksamhetsstöd som ger stöd till myndighetens alla verksamheter inom områdena ekonomi, HR, arkiv, registratur, säkerhet, fastigheter och lokaler, upphandlingar och inköp.
HR-funktionen består idag av tre HR-specialister och en HR-och lönehandläggare som nu går vidare till nya utmaningar. Tillsammans hanterar funktionen myndighetens HR- och lönerelaterade frågor och där Statens servicecenter sköter den löpande löneadministrationen. Vi erbjuder dig en möjlighet ingå i ett team med engagemang, stort ansvar och hög servicekänsla. Funktionen befinner sig i en utvecklingsfas, där du kommer att ha en möjlighet att vara med och bidra. För att trivas i rollen som HR- och lönehandläggare behöver du tycka om ordning och reda och att arbeta administrativt.
Arbetsuppgifter
I rollen som HR- och lönehandläggare kommer du bland annat att arbeta med:
• Personalrapportering, exempelvis sjukfrånvaro, VAB m m
• Personaladministration, exempelvis i rekryteringsärenden, kontroll av löner, pensioner, reseräkningar, ersättningar, arvoden m m
• Handläggning av anställningsärenden
• Hantering av behörigheter i löne- och personaladministrativa system
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole- eller YH-utbildning inom HR- eller löneområdet. Alternativt har du arbetslivserfarenhet inom området som vi bedömer likvärdigt. Du har minst två års erfarenhet av HR- och lönearbete. Erfarenhet från statlig verksamhet är meriterande. Du har god datorvana och vana att arbeta med olika verksamhetssystem inom området, exempelvis Primula, ReachMee m fl.
Dina personliga egenskaper
I rollen kommer du att ha många kontakter inom organisationen vilket kräver att du har god förmåga att samarbeta och kommunicera. Arbetsbelastningen kommer periodvis att vara hög därför behöver du ha förmåga att arbeta konsultativt, kunna prioritera och göra avvägningar. Du förväntas också kunna arbeta självständigt med eget ansvar och då krävs att du är strukturerad, ansvarstagande och noggrann.
Anställningsvillkor
Tjänsten är tills vidare på heltid. Lönen är individuell och vi tillämpar sex månaders provanställning.
Ansökan
Ansök här senast 2022-02-03. I din ansökan ska du beskriva hur du fyller de krav som ställs på tjänsten.