OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
HR staben ansvarar för att strategiskt driva och utveckla en enhetlig personalpolitik som genomsyrar organisationen och är i linje med verksamhetens vision och långsiktiga mål samt att SFV är en attraktiv arbetsgivare. Staben ansvarar för chefsförsörjning och kompetensförsörjning samt för att leda arbetet med ledarskap och medarbetarskap. Staben ansvarar vidare för intern styrning och kontroll avseende arbetsmiljö- och arbetsrättslig lagstiftning. Stabens ansvarsområde omfattar också konsultativt stöd och vägledning till den övriga organisationen samt samverkan och förhandling med personalorganisationerna.
På HR staben är vi 9 medarbetare som arbetar tillsammans. Alla har självständigt ansvar för att ta initiativ och driva arbetet framåt. Inom vår egen arbetsgrupp strävar vi mot att skapa en god arbetsmiljö med hög trivsel.
Din roll
Du är en av fyra HR partners. Du kommer vara HR kontakt gentemot personalansvariga chefer i hela landet vilket vanligtvis innebär resor. Du ger bland annat stöd i rekryteringsprocessen och allehanda arbetsrättsliga frågor, du representerar arbetsgivaren vid förhandlingar, du ger stöd som processledare, rådgivning och stöd i sjuk- och hälsofrågor. Arbetet innebär att du behöver vara mycket nåbar och operativ samtidigt som du ska ha ett strategiskt perspektiv.
Din specialinriktning på HR staben är arbetsmiljöområdet inklusive lika behandlingsfrågor, i nära samarbete med HR stabens arbetsmiljöspecialist. Vidare kommer du även vara den HR partner som är särskilt inriktad på att bidra i arbetet med uppföljning (nyckeltal/statistik) tillsammans med HR-controller.
Då HR staben har många förändringsuppdrag så kommer du vara delaktig i att utveckla HR processer, metoder och verktyg.
Din profil
Du som söker har personalvetarutbildning samt flera års erfarenhet från brett HR-arbete inom statlig sektor. Du har aktuell erfarenhet av att arbeta med verksamhetsnära HR såväl operativt som strategiskt. Du har gedigen erfarenhet från att arbeta med kompetensbaserad rekrytering. Du har aktuell erfarenhet och god kunskap från arbetsmiljöområdet samt arbete med nyckeltal och uppföljningar av dessa. Vi ser även att du har erfarenhet från processledning och att du är god förmåga att skriva. Du behöver ha god datakunskap och känna dig trygg i ett digitalt arbete.
Vi ser det som meriterande om du har gått arbetsrättsliga kurser via Arbetsgivarverket och om du har gått kurser i nyckeltal inom HR-området.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har god samarbetsförmåga och har ett konsultativt förhållningssätt. Som person är du ambitiös och har en god förmåga att självständigt planera, starta upp och driva arbete i mål med goda resultat. Du är kommunikativt stark med en god analytisk förmåga. Du har också en god problemlösningsförmåga där du både självständigt och tillsammans med dina kollegor hittar lösningar på olika problem.
Mer information
SFV tillämpar normalt provanställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är den 2021-01-07. Vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!