OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HR partner med specialistinriktning inom personaladministrativa system
Beskrivning
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.
Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som underlättar för medarbetare, kunder och vårt samhälle.
Vi söker dig som vill arbeta som hr-partner med placering i Sundbyberg där du rapporterar till hr-direktören och ingår i ett team med tretton kollegor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta en större del av arbetstiden hemifrån. Som hr-partner arbetar du verksamhetsnära i alla typer av hr-frågor – samtidigt som du har ansvar för uppgifter, där du förväntas ta ett strategiskt ansvar för att utveckla, implementera och följa upp processer, verktyg och arbetssätt.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är varierande och förutom att stödja våra chefer som hr-partner är du specialist inom personaladministrativa system och nyckeltal. Det innebär att du ansvarar för styrdokument och att skapa och implementera processer som du sedan följer upp. Du är vår expert inom området som involverar, koordinerar, informerar, utbildar och erbjuder stöd och rådgivning. Du driver utvecklingsaktiviteter och arbetar tvärfunktionellt. Du ansvarar för samverkan med våra partners Skatteverket och Statens servicecenter. Konkret innebär det att du i vardagen ansvarar för att hantera statistikförfrågningar och insamling av data från lönesystemet, både internt och externt. Du utvecklar våra sammanställningar för nyckeltal och former för uttag av nyckeltal. Att hantera uppgifter kring myndighetens semesterhantering ingår också i ansvarsområdet. Du kommer också att bistå informationsägaren av personaladministrativa system (hr-direktören) med kunskap och olika uppgifter. En viktig del under 2023 är att förbereda oss för att under 2024, gå in i ett nytt lönesystem, Heroma. Det gör vi i ett projekt tillsammans med Statens servicecenter och Skatteverket. Här har du en nyckelroll.
Du trivs med att arbeta i förändring, bidra till effektiva lösningar och du har lätt för att hitta en balans mellan det strategiska, taktiska och det operativa. Som hr-partner arbetar du mot en eller flera delar av verksamheten. I din roll som hr-partner arbetar du med att stödja och styra arbetet med de processer som är hr-relaterade. Du arbetar tillsammans med chefer på alla nivåer. Du ser verksamhetens behov, vidtar åtgärder och säkrar effekt. Hr-avdelningen stödjer chefer utifrån kompetensförsörjningens alla delar såsom att vara en attraktiv arbetsgivare och bemanna organisationen, att behålla medarbetare genom att bl.a. främja en god arbetsmiljö, kompetensutveckla, ha ett tydligt och inkluderande ledarskap och ett aktivt medarbetarskap. Vi arbetar utifrån statlig värdegrund och riktning med arbetsgivarpolitik bl.a. genom avtal, arbetsrätt och lönebildning. Skatteverkets hr-avdelning hanterar i stora delar Kronofogdens rekryteringar och utbildningar och Statens servicecenter vår operativa lönehantering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- En akademisk utbildning inom HR/Personal från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 högskolepoäng alternativt 120 poäng i tidigare system
- minst tre års aktuell erfarenhet av brett och kvalificerat stöd till chefer som exempelvis hr-partner i en större organisation, dvs fler än 500 medarbetare. Med aktuell erfarenhet avser vi de senaste fem åren
- fördjupad erfarenhet och kompetens inom något eller några områden inom hr.
Du har personliga egenskaper som innebär att du är analytisk och har en god förmåga till helhetssyn, du är van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du är modig och har mycket energi och driv. Du känner dig trygg även i svåra situationer och du inger förtroende. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar ditt språk till mottagaren.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde efter överenskommelse. Du blir anställd som HR-partner. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Vi finns i Sundbyberg och erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär att du kan arbeta på distans en större del av tiden. Resor kan förekomma.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besök vår webbplats
https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13