HR-partner

HR-partner

Arbetsbeskrivning

Svedala kommun ligger mitt i Öresundsregionen med både Malmö, Lund och Köpenhamn inom nära räckhåll och med tågstationen ett stenkast från kommunhuset. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant verkar kommunen för visionen - en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Svedala är en omtyckt familjekommun dit många vill flytta. Vi verkar för attraktiva och hälsofrämjande arbetsplatser i syfte att erbjuda verksamheter av högsta kvalitet. Vi söker nu en HR-partnerkollega som vill vara med och stärka kommunen som attraktiv arbetsgivare.

Uppdrag
HR-enheten ansvarar för en personal- och lönepolitik som bidrar till en god service till kommunens 23 500 kommuninvånare och ett hållbart arbetsliv för 1650 medarbetande. HR-enheten består av elva engagerade medarbetare som stödjer ca 85 chefer såväl operativt som strategiskt via gemensamma, tydliga och transparanta HR- och löneprocesser.

Hos oss möts du av hög professionalitet, stort engagemang och kollegor som alltid finns för varandra och hjälps åt där det behövs. Vi är ett prestigelöst team som har nära till skratt och som gillar att ha kul på jobbet.

Som HR-partner har du dubbla uppdrag. Dels arbetar du nära och operativt i förhållande till kommunens chefer och deras specifika verksamhet, dels har du ett kommunövergripapande ansvar och är kommunens expert inom ett eller flera HR-områden.

I rollen som verksamhetsnära HR-partner arbetar du sida vid sida med de chefer som du har ett ansvar för att supporta. Du stöttar, coachar och utmanar dem i deras vardag och bidrar på så sätt till att utveckla både ledar- och medarbetarskapet i kommunen. Uppdraget innebär en proaktiv roll med regelbunden dialog med respektive chef där ni gemensamt identifierar behov av HR-relaterade insatser som leder till att verksamheten når sina mål. Du stödjer chefer att agera och fatta beslut inom ramen för lagar, avtal och kommunens personalpolitik, alltid med fokus på vad som är bäst för våra medborgare och de som verkar i kommunen. 

I det kommunövergripande uppdraget som expert i ett eller flera HR-områden ansvarar du självständigt för att initiera, samordna, genomföra och kommunicera både specifika utvecklingsinsatser och årligen återkommande insatser. Du håller processer uppdaterade och kvalitetssäkrade utifrån verksamhetens behov och med hänsyn till det som sker i omvärlden. Vid större utvecklingsinsatser agerar du som projekt- eller processledare.

För att lyfta kommunens samlade kompetens inom området informerar och utbildar du chefer, medarbetare, kollegor, fackliga representanter och förtroendevalda.

I denna tjänsten har du ett övergripande ansvar för arbetsmiljö och hälsa tillsammans med en kollega.

Kompetens
Vi söker dig som har ett starkt engagemang och några års erfarenhet av brett arbete inom hela HR-området där du har supportat chefer i deras vardag.

Akademisk examen med inriktning HR (personal- och arbetslivsfrågor) eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig är ett krav för tjänsten.

Du gillar att arbeta i team samtidigt som du kan ta ett självständigt ansvar för din verksamhet och ditt expertområde. 

Du har modet att pröva nya arbetssätt för verksamhetens bästa och hanterar utmaningar genom att vara flexibel och lösningsorienterad. I ditt arbete värderar du goda relationer högt och har ett prestigelöst förhållningssätt.  

Hos oss är det av vikt att vara kommunikativ, välformulerad och tydlig både muntligt och i skrift. 

Har du utbildning och erfarenhet av process- och projektledning är det en fördel. Intresse och erfarenhet av effektivisering och kvalitetssäkring genom digitalisering och utveckling av IT-stöd är meriterande.

Vi erbjuder dig en bred och omväxlande roll där ditt arbete gör verklig skillnad. 

Arbetstid/varaktighet
Tillsvidare på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 

Lön
Individuell lönesättning tillämpas.

Övrigt 
Vi tillämpar löpande urval. 

Hos oss har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser, t ex förmånlig pension och försäkring, extra semesterdagar och föräldrapenningtillägg. Dessutom har du som medarbetare i Svedala kommun tillgång till 2000 kr i friskvårdsersättning, förmånscykel, semesterväxling och löneväxling till pension. Vi tillämpar flextid och distansarbete vilket innebär att du med hänsyn till verksamhetens behov kan växla mellan att arbeta på kontoret, i verksamheten eller hemifrån.

Förmåner som erbjuds kan du läsa om här: www.svedala.se/formaner

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svedala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 maj 2024
  • Ansök senast: 16 juni 2024

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

21 november 2024

HR-partner till Centralsjukhuset Kristianstad

HR-partner till Centralsjukhuset Kristianstad

21 november 2024