HR-partner inriktning arbetsmiljö

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.


Personalenhetens uppdrag är driva och utveckla myndighetens personalpolitik och genom den verka för att HaV ska vara en attraktiv arbetsgivare. Vi samordnar arbetsgivarfrågorna på myndigheten. Genom service, engagemang och kunskap bistår vi cheferna i såväl operativa som strategiska frågor för att skapa en hållbar organisation med ett bra ledarskap och medarbetarskap.



Personalenheten består av HR-chef och tre HR-partners.

Då en på enheten har valt att gå vidare till ett nytt uppdrag söker vi nu hennes efterträdare.

Arbetsbeskrivning
Som HR-partner på HaV erbjuds du ett omväxlande och utmanande arbete i en myndighet med viktiga och intressanta uppdrag. Du bidrar till myndighetens leveranser genom att, tillsammans med dina kollegor, erbjuda organisationens 30 chefer ett nära HR-stöd.

Du förväntas arbeta utifrån ett proaktivt och konsultativt arbetssätt med frågor inom hela HR-området och i denna tjänst är huvudinriktningen arbetsmiljö och likabehandling. Det innebär att du har processansvaret för och att du inom arbetsmiljö- och likabehandlingsområdet arbetar med både strategiska och operativa frågor. Det kan handla om att hantera löpande arbetsmiljöfrågor, medverka i rehabilitering, arbeta med myndighetens aktiva åtgärder för att förhindra diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter samt fungera som arbetsrättsligt stöd inom arbetsmiljöområdet. Du ska också självständigt driva utvecklingsarbete inom arbetsmiljö- och likabehandlingsområdet med ett hälsofrämjande fokus.

Som HR-partner på HaV samverkar du med myndighetens fackliga organisationer och har ett tätt samarbete med våra arbetsmiljöombud. Du ingår i Arbetsgivarverkets myndighetsgemensamma nätverk för arbetsmiljöfrågor. Uppdraget innebär en del administrativa uppgifter i form av till exempel stöd i verksamhetssystem, revidering av mallar och rutiner samt uppföljning.

Det är viktigt för oss på personalenheten att vi bryr oss om varandra och våra kollegor. Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Genom ett tätt samarbete skapar vi en god arbetsmiljö, finner arbetsglädje och får en hög kvalitet i vårt arbete.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha högskoleexamen motsvarande minst kandidatnivå inom HR-området eller annan beteendevetenskaplig examen som vi bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet av HR-arbete och vi ser gärna att du har en bredd i din HR-kompetens. Du behöver specifikt ha erfarenhet av arbetsmiljö- och likabehandlingsfrågor och du har kunskap om lagstiftningen inom området. Vi vill att du har vana av att arbeta i samverkan med fack och arbetsmiljöombud. Vi ser gärna att du har erfarenhet av HR-arbete inom offentlig förvaltning. Du kommunicerar obehindrat på svenska i både tal och skrift. 

Du har förmåga att se hur HR kan bidra till att verksamheten når sina mål och lyckas med sina utmaningar. Ditt förhållningssätt är professionellt och coachande. Du är strukturerad och kvalitetsmedveten och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens bästa i fokus.

Du har en analytisk problemlösningsförmåga där du snabbt tar in ny kunskap och använder din erfarenhet på ett flexibelt sätt. Du ser till helheten och har förmåga att självständigt prioritera och slutföra arbete på ett strukturerat sätt. Du tycker om att anta nya utmaningar och har förmågan att förändra ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Du är bra på att skapa relation och drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt sätt och anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Personalenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 november 2021
  • Ansök senast: 5 december 2021

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024