OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Till Enheten för HR söker vi en driven och engagerad kollega som trivs med att arbeta i en organisation full av samhällsengagemang. Vår organisation arbetar med högaktuella fokusområden som Agenda 2030 och civilt försvar. Internt arbetar vi med hållbar och livskraftig organisation samt vår kultur och värdegrund. Enheten för HR tillhör avdelningen för verksamhetsstöd. På avdelningen samlas även annat myndighetsgemensamt stöd såsom juridik, diarium, arkiv, kommunikation, ekonomi och GIS.
Enheten för HR består av tre HR-partners och HR-chef som är tillika avdelningschef för verksamhetsstöd. Vi på enheten för HR arbetar med att ge såväl strategiskt som operativt stöd till länsledning och chefer inom hela HR-området och uppdelat i specialistområden. Vi arbetar inom specialistområdena arbetsmiljö och likabehandling, avtalsfrågor, kompetensförsörjning, ledarskap, lönebildning, misskötsamhet och konflikter, rehabilitering samt rekrytering.
ARBETSUPPGIFTER
Som HR-partner arbetar du på ett professionellt och kvalitativt sätt med att driva, samordna och följa upp dina specialistområden inom HR. Fördelningen inom specialistområdena kan variera. I din HR-roll ger du råd och stöd i olika slags HR-relaterade frågor. Vi har en stor bredd av arbetsuppgifter och du ställer upp för HR-teamet och tar andra arbetsuppgifter vid behov, tillsammans levererar vi resultat och stöd. Administration förekommer inom samtliga specialistområden och är ett naturligt inslag i det vi levererar.
Tjusningen i arbetet är bredden av HR-frågor och att leverera resultat och stöd tillsammans med dina HR-kollegor. Förutom att samarbeta i HR-teamet kommer du att arbeta nära våra chefer och även med kollegor inom bland annat kommunikation, verksamhetsutveckling, ekonomi och service.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har akademisk utbildning inom PA-området eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av brett HR-arbete, gärna inom statlig verksamhet. Du är en van systemanvändare och har en digital mognad och kan Officepaketet.
Som person är du utåtriktad och har lätt för att samarbeta samtidigt som du har hög integritet med ett förhållningssätt som skapar förtroende i organisationen. Rollen som arbetsgivarrepresentant är naturlig på samma sätt som ett serviceinriktat bemötande. Du är en handlingskraftig, strategisk och strukturerad nytänkare som hittar nya vägar för att lösa uppgifter för att uppnå goda resultat. Du ser vikten av att hålla den röda tråden genom alla våra processer. Som kollega är du prestigelös, tycker att det är självklart att ha nära till skratt och att visa omtanke. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.