HR-partner till Kalmar läns museum

Arbetsbeskrivning

Kalmar läns museum är ett av landets största länsmuseum och en stiftelse med ett regionalt uppdrag att levandegöra och bevara kulturarvet. Vår vision Kulturarv i vardagen – berikar och berör är vår grund att stå på. Vår arbetsplats präglas av ett förhållningssätt som bygger på värdeorden samhällsnytta, kunskap och tillsammans. För oss är kulturarv och historieberättande centralt i verksamheten, med berättelsen i fokus skapar vi nyfikenhet och lust att lära mer. Vi arbetar inom fem verksamhetsområden; arkeologi, byggnadsvård, kulturmiljöpedagogik/utställningar, Arkiv-Bibliotek-Samlingar och konservering. Som stödverksamhet till dessa finns kansli- och serviceenheten samt marknadsenheten med bland annat butik, reception och restaurang Ångkvarnen. Vi är runt 80 medarbetare inom våra olika verksamheter. Till besöksmålet Kalmar läns museum kommer runt 90 000 besökare varje år men vi möter desto fler runtom i länet, nationellt och även internationellt.




Beskrivning
Kansli- och serviceenheten består av ekonomi, HR, IT, lokalvård, fastigheter, diarium, verkstad/tekniker.

Enheten ansvar för intern service och stöd till museets verksamheter. Hos oss består vardagen av operativt stöd till museets olika verksamhetsområden. De som arbetar med HR/lön är kanslichef (tillsammans med andra frågor inom enheten), HR-partner och en löneadministratör. Då vår nuvarande HR-partner har valt att efter sju år hos oss gå vidare med nya utmaningar söker vi nu efter hennes ersättare.

Hos oss består vardagen av ett varierat arbete där vi kan bli involverade i allt från dagliga operativa insatser till mer strategiska och långsiktiga projekt. Du blir en del av kansli- och serviceenheten och rapporterar direkt till kanslichef. 

Vi garanterar dig en arbetsmiljö präglad av kreativitet, lust och variation. Hos oss arbetar vi tillsammans för museets framgång där alla är med och bidrar till att ständigt öka vår kunskap och kompetens. Därför är det självklart att var och en bidrar till sin och sina kollegors utveckling.



Arbetsuppgifter
I din roll som HR-partner agerar du chefsstöd inom hela spannet av HR-frågor. Du driver våra HR-processer i nära samverkan med chefer, stöttar och utbildar chefer i arbetsmiljöfrågor, hanterar arbetsrättsliga personalärenden, löne- och avtalsfrågor, rekrytering, rehabilitering och samverkan/förhandlingar. Tyngdpunkten ligger på operativt HR-arbete. Men du kommer även tillsammans med ledningen arbeta med mer långsiktigt strategiska frågor för att bidra till att våra medarbetare trivs och utvecklas tillsammans med oss. Vi har de senaste åren jobbat mycket med vår värdegrund och tillsammans arbetar vi med att utveckla arbetssätt, kultur, ledarskap och medarbetarskap i syfte att få tydlighet och engagemang på arbetsplatsen. Vi på HR/lön jobbar hela tiden med att utveckla våra arbetssätt och är långt fram i vår digitalisering. Din uppgift blir att fortsätta den digitala resan för att effektivisera arbetsflöden, öka användarvänligheten och utbilda våra chefer och medarbetare i våra olika processer tillsammans med löneadministratör. 

Det pågående arbetet med upparbetade yrkesprofiler och implementering av dessa är viktigt för oss och kommer drivas av HR. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom HR eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet från liknande roll med ett brett HR-arbete. Du har framförallt erfarenhet av att utbilda och stödja chefer i proaktivt arbetsmiljöarbete, systematiskt arbetsmiljösystem och rehabilitering samt har erfarenhet från att jobba med olika friskfaktorer för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Du är van vid arbetsrättsliga frågor, att medverka i samverkan och ha god relation med fackliga parter. Det är meriterande om du har erfarenhet från kompetensbaserad personalstrategi/rekrytering och att driva och utveckla digitala HR-processer. 

Som person är du driven och kan arbeta självständigt. Du har ett lugn, är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är van att vara en medspelare och ge råd och stöd på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt för att samarbeta med olika typer av människor och inte rädd för att skapa, vårda och utveckla relationer. Du värderar ett gott omdöme och kan behålla ett realistiskt perspektiv i stressiga situationer. Vi är ett litet team med olika kompetenser och vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur din kompetens kan komplettera gruppens. 

Vi tillämpar provanställning 6 månader. 

Våra värderingar
Våra värdeord samhällsnytta, kunskap och tillsammans är viktiga för oss liksom en hälsosam vardag med mycket rörelse. Vi har fina förmåner i både friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Vi vill att du delar detta intresse och är med och skapar engagemang för dessa frågor. 

Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.


Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kansli- och serviceenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2021
  • Ansök senast: 30 maj 2021

Liknande jobb


HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024

HR Konsult

HR Konsult

21 november 2024

21 november 2024