OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar läns museum är en kunskapsorganisation och mötesplats. Vi är ett av landets största länsmuseer med ett regionalt uppdrag att levandegöra och bevara kulturarvet. Vår vision ”Kulturarv i vardagen – berikar och berör” är tillsammans med omfattande samlingar vår grund att stå på. Med berättelsen i fokus skapar vi nyfikenhet och lust att lära mer.
Vi har verksamhet inom områdena: arkeologi, byggnadsvård, kulturmiljöpedagogik, utställningar, arkiv-bibliotek-samlingar, konservering och marinarkeologi. Med vår samlade kompetens, och med länets rika kulturarv som resurs vill vi bidra till lärande, folkbildning, delaktighet och gemenskap för länets utveckling med ett starkt och närvarande kulturarvsperspektiv.
På Kalmar läns museum är vi cirka 85 medarbetare. Vår verksamhet i museibyggnaden och regionalt lockar omkring 100 000 besökare och deltagare varje år. Vi har öppet året runt, är ett uppskattat besöksmål med kända varumärken och populära utställningar
De senaste åren har vi gjort stora satsningar på att nå ut digitalt med filmer, podcasts och föreläsningar.
Det är viktigt för oss att vara en attraktiv arbetsgivare och vi erbjuder bland annat friskvårdsbidrag och tid för friskvård på betald arbetstid.
Beskrivning
Kansli- och serviceenheten består av ekonomi, HR, IT, lokalvård, fastigheter, diarium, verkstad/tekniker.
Enheten ansvar för intern service och stöd till museets verksamheter. Hos oss består vardagen av operativt stöd till museets olika verksamhetsområden. De som arbetar med HR/lön är kanslichef (tillsammans med andra frågor inom enheten), HR-partner och en löneadministratör.
Hos oss består vardagen av ett varierat arbete där vi kan bli involverade i allt från dagliga operativa insatser till mer strategiska och långsiktiga projekt. Du blir en del av kansli- och serviceenheten och rapporterar direkt till kanslichef och länsmuseets chef.
Vi garanterar dig en arbetsmiljö präglad av kreativitet, lust och variation. Hos oss arbetar vi tillsammans för museets framgång där alla är med och bidrar till att ständigt öka vår kunskap och kompetens. Därför är det självklart att var och en bidrar till sin och sina kollegors utveckling.
Det finns möjlighet att anpassa tjänsten till tjänstgöringsgrad på 75% om det skulle passa bättre.
Arbetsuppgifter
I din roll som HR-partner agerar du chefsstöd inom hela HR-området.
Du driver våra HR-processer i nära samverkan med chefer, stöttar och utbildar chefer i arbetsmiljöfrågor, hanterar arbetsrättsliga personalärenden, löne- och avtalsfrågor, rekrytering, rehabilitering, on -och off boarding, samordning av prao och praktik, samverkan/förhandlingar och har omvärldsbevakning inom HR-området.
Du kommer även tillsammans med ledningen arbeta med mer långsiktigt strategiska frågor för att bidra till att våra medarbetare trivs och utvecklas tillsammans med oss. Vi har de senaste åren jobbat mycket med vår värdegrund och tillsammans arbetar vi med att utveckla arbetssätt, kultur, ledarskap och medarbetarskap i syfte att få tydlighet och engagemang på arbetsplatsen.
Vi på HR/lön jobbar hela tiden med att utveckla våra arbetssätt och är långt fram i vår digitalisering. Din uppgift blir att fortsätta den digitala resan för att effektivisera arbetsflöden, öka användarvänligheten och utbilda våra chefer och medarbetare i våra olika processer tillsammans med löneadministratör.
För närvarande arbetar vi med strategisk bemanningsplanering där du kommer få en nyckelroll med att stötta cheferna i denna process.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom HR eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet från liknande roll med ett brett HR-arbete. Du har framförallt erfarenhet av att utbilda och stödja chefer i proaktivt arbetsmiljöarbete, systematiskt arbetsmiljösystem och rehabilitering samt har erfarenhet från att jobba med olika friskfaktorer för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Du är van vid arbetsrättsliga frågor, att medverka i samverkan och ha god relation med fackliga parter. Det är meriterande om du har erfarenhet från kompetensbaserad personalstrategi/rekrytering och att driva och utveckla digitala HR-processer.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi vill att du som person är lyhörd, har hög servicekänsla och har lätt för att samarbeta. Vi ser gärna att du är självgående och kan hantera både operativa och strategiska frågor löpande. Det är även viktigt att du har förmåga att prioritera och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Vi tillämpar provanställning 6 månader.
Våra värderingar
Våra värdeord samhällsnytta, kunskap och tillsammans är viktiga för oss liksom en hälsosam vardag med mycket rörelse. Vi har fina förmåner i både friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Vi vill att du delar detta intresse och är med och skapar engagemang för dessa frågor.
Intervjuer kommer ske löpande.
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.