HR-partner till Kalmarhem!

HR-partner till Kalmarhem!

Arbetsbeskrivning

Kalmarhem söker en HR-partner med såväl bred som djup produktportfölj och hjärtat på rätta stället!
Söker du en tjänst med arbetsuppgifter där du får arbeta administrativt, operativt och strategiskt inom HR-området? Då är det dig vi söker, som vill växa tillsammans med oss på Kalmarhem!
Om tjänsten
Som HR-partner levererar du lösningar inom organisations- och personalområdet (i denna text också benämnt HR). Du driver processer, policyutveckling, projekt, löpande arbete, analyser och andra initiativ inom företrädelsevis de huvudsakliga arbetsområdena nedan. Du lyckas när ditt bidrag styr mot företagets mål och hjälper oss fylla vårt uppdrag.
Dina beställare är oftast bolagets ledningsgrupp men även andra – arbetsledare, anställda, ägare, myndigheter, arbetsgivarorganisationer, fackförbund, branschorganisationer med flera. Du har en konsultativ roll och gör det mesta i samarbete med bolagets chefer som fattar beslut i enskilda organisatoriska- och personalfrågor men du är också styrande såtillvida att du sätter ramar i olika policys, processer, analyser och planer du arbetar fram tillsammans med ledningsgruppen.


Dina huvudsakliga arbetsområden är:
Workforce management
Du är nyckeln när vi ska dimensionera och planera bolagets personalstyrka vid varje given tidpunkt – kvantitativt och kvalitativt. Du attraherar, rekryterar och är med och introducerar personal. Du successionsplanerar, schemalägger, får huvudsemestern på plats och avrundar anställningar.
Organisation, lärande och utveckling
Du driver området ur ett bolagsövergripande perspektiv, utvecklar organisationsstruktur, arbetssätt, processer och rutiner. Du skriver befattningsbeskrivningar, rollbeskrivningar och driver initiativ för att utveckla en konstruktiv organisationskultur som styr mot mål och uppdrag. Du genomför, förvaltar och utvecklar processerna för lärande på individ-, grupp- och bolagsövergripande nivå – gör kompetensinventeringar och levererar utvecklingslösningar. Du driver och samordnar bolagets arbetsmiljöarbete som helhet – inte minst det systematiska.
Löner och arbetsvillkor
Du förvaltar och utvecklar bolagets lönepolicy och koncept för att sätta och utveckla löner.
Du driver den årliga löneöversynsprocessen och är ett aktivt gränssnitt mot den månatliga lönekörningen/lönesystemet/pensionshanteringen/personalsystemet som ligger hos ekonomiavdelningen men där du bidrar och aktivt möter upp ur ett HR-perspektiv. Du förvaltar och utvecklar andra arbetsvillkor av relevans – friskvårdspaket, arbetstidspaket med mera – och stämmer alltjämt av mot olika regleringar och praxis.
Arbetsrätt och annan lagstiftning av relevans
Du tillvaratar det rättsliga perspektivet i varje given situation – lagen, kollektivavtalet, det lokala kollektivavtalet, det enskilda anställningsavtalet, allmän god sed och praxis etc. Det är du som förhandlar och överlägger och vet när det ska göras (annars tar du reda på det). Du stämmer med jämna intervall av att vi som bolag lever upp till olika lagkrav/regleringar inom HR-området och utvecklar oss – inte bara så att vi gör det vi måste – utan bra. Du är spindeln i nätet för arbetsrättsliga relationer och bygger dem på ett konstruktivt sätt gentemot till exempel arbetstagarorganisationer, arbetsgivarorganisationen och interna funktioner i anslutning till det arbetsrättsliga området.
Kommunikation och ledarskap
Det vi ska kommunicera inom HR-området – kommunicerar du. Det kan handla om att producera information i en personalhandbok, skriva en chefsinstruktion, uppdatera ett dokument i vårt verksamhetsledningssystem, ta fram en beskrivning för vår hemsida och – viktigt – kommunikation i det rent mellanmänskliga mötet med andra.
Nästa gång vi ska förklara och svara på frågor om bolagets lönepolicy kan det bli du som håller den presentationen för våra medarbetare. HR-området har en naturlig koppling till bolagets målstyrning och ledarskap eftersom de är nycklar i vår ambition att rikta mänsklig kraft – tankar/känslor/handlingar – åt det håll som gör att vi når våra mål och fyller vårt uppdrag. Du kommer att bjudas med i olika sammanhang för att hjälpa oss göra det.
Sist men inte minst
På den här funktionen är du din egen chef och anställd. Jobbet ställer alltså krav på din förmåga att genomföra ”hela hantverket” från ax till limpa i var och en av de angivna situationerna ovan. I smått och stort. Samtidigt är det viktigt att säga att vi förstår att det inte är möjligt att göra allt samtidigt och att därför också prioriteringarna vi gör tillsammans är så viktiga.
Du svarar till bolagets VD och jobbar på avdelningen verksamhetsutveckling
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid med en inledande provperiod avhängigt bedömt prövobehov enligt kollektivavtal
Du får en månadslön i linje med bolagets lönesättningsprinciper och i övrigt villkor enligt kollektivavtal, lokala kollektivavtal, enskilt anställningsavtal och rådande praxis (till exempel friskvårdskoncept)
Startdatum blir enligt överenskommelse men du behövs redan nu

Din profil
För att lyckas i jobbet tror vi:
att du har dokumenterad förmåga att leverera smått och stort från ax till limpa och relevant kunskap inom områdena ovan.
att det kan vara rimligt att anta att du har 5-10 års arbetslivserfarenhet från motsvarande tjänster.
att du är trygg som person, har en god människosyn, prioriterar/levererar med systematik, är lite modigt kreativ och ser på jobbet som en central leverabel för att ta företaget dit det ska.
att du har en riktigt bra kommunikativ förmåga i tal och skrift. Vi säger det igen. Riktigt bra.
att du gillar mått, mätvärden, beräkningar, analyser och tror att samhället mår bra av mer digitalisering.
att du drivs av att göra världen lite bättre, ha roligt under tiden och jackar i som en kugge i vårt hållbarhetsarbete.

Om oss
Läs mer om Kalmarhem som bolag på vår hemsida www.kalmarhem.se!
Är du intresserad?
Sista ansökningsdag är 2021-01-03. Vi arbetar med löpande urval i denna rekrytering så vänta inte med att skicka in din ansökan till jobb@kalmarhem.se. När du skickar in din ansökan ger du samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter enligt Kalmar kommunkoncerns integritetspolicy.
Är du nyfiken och har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Ida-Sara Andréen på ida-sara.andreen@kalmarhem.se eller telefon 0480- 44 75 10.
Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Arbetsledare Ola Eliasson
0480447583
Fastighetschef Niclas Ohlslöf
0480447513
Fastighetschef Niclas Ohlslöf
0480-44 75 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kalmarhem AB KALMAR
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 december 2020
  • Ansök senast: 3 januari 2021

Besöksadress

LARMTORGET 3
KALMAR

Postadress

BOX 305
KALMAR, 39123

Liknande jobb


Interim HR Business Partner

Interim HR Business Partner

19 november 2024