HR-partner till Räddningstjänsten Storgöteborg

HR-partner till Räddningstjänsten Storgöteborg

Arbetsbeskrivning

Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.

ARBETSUPPGIFTER
Räddningstjänsten i Storgöteborg (RSG) söker nu en erfaren HR-partner för ett spännande och utvecklande arbete. Drivs du av att arbeta brett inom HR-området på både operativ och strategisk nivå? Brinner du för att stödja och vägleda chefer? Då kan rollen som HR-partner på Räddningstjänsten Storgöteborg vara perfekt för dig.


Arbetsuppgifter
Som HR-partner på Räddningstjänsten i Storgöteborg (RSG) får du en betydelsefull roll i verksamheten där du tillsammans med kollegor arbetar med kvalificerat HR-stöd. Du är generalist och stöttar ett av våra verksamhetsområden, samtidigt som du har ett specialistområde inom rekrytering. Du ansvarar för och utvecklar rekryteringsprocessen samt utbildar och coachar chefer och kollegor inom området. Du kommer också hantera delar i ledarutveckling med stöd av kollegor vilket kan innebära aktiviteter så som kontakt med upphandlade leverantörer kring utbildningsprogram till att delta och facilitera olika typer av ledarforum. I denna process förväntas du säkerställa så program för ledarutveckling håller ihop.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter i din generalistroll inkluderar att stötta inom områden som arbetsrätt, rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering, kompetensförsörjning, lönebildning, kompetensutveckling och likabehandling. Som HR-partner driver och bidrar du till utveckling, förbättring och uppföljning av HR-processer, riktlinjer och rutiner. Rollen är bred och innebär en variation av strategiska frågor, processer och operativt arbete.
Du rapporterar till HR-chef och ingår i ett team av sex HR-partners.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen krävs det att du har:
• Akademisk examen med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Erfarenhet av kvalificerat och brett arbete inom HR-området på både operativ och strategisk nivå
• God datorvana
• Svenska i tal och skrift
• B-körkort


Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i kommunal verksamhet och/eller med kompetensbaserad rekrytering samt har vana av att hålla utbildningar och föredrag.
För att trivas och vara framgångsrik i rollen är du en trygg och ansvarsfull person som är van att arbeta självständigt. Du är lyhörd och drivs av att se medarbetare, team och idéer utvecklas. Du är en lagspelare som har förmågan att möta personer där de befinner sig och har ett lösningsorienterat mindset.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.


Vi erbjuder:
• En stimulerande och meningsfull arbetsmiljö där du kan göra skillnad
• Möjligheter till kompetensutveckling och fortbildning
• En stödjande och inkluderande arbetskultur
• Kollektivavtal och förmåner enligt gällande avtal
• 2 timmar friskvård i veckan samt gym på jobbet.


ÖVRIGT
En anställning hos Räddningstjänsten, kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras innan beslut om anställning. För en del av våra tjänster placerade i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap.
Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt organisationens policy och i samarbete med vår företagshälsa. För vissa tjänster görs en arbetspsykologisk test samt stresstest.
Sök så snart som möjligt då vi har löpande urval och tjänsten kan bli tillsatt innan sista ansökningsdatum. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Om oss
Räddningstjänsten Storgöteborg är ett kommunalförbund med nio medlemskommuner: Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund och Tjörn, sammanlagt 923 000 invånare. I dessa kommuner ansvarar RSG för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets krishantering. Resurserna är anpassade efter samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024

HR Business Partner

HR Business Partner

20 december 2024