OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Just nu söker vi ett antal HR-partners till vår enhet.
Har du bred erfarenhet av HR, söker nya utmaningar och vill utveckla din HR-kompetens i en nationell organisation där HR-frågorna har en central och viktig roll? Välkommen då med din ansökan till oss! Vi erbjuder dig en möjlighet att få arbeta i en intressant organisation med viktigt samhällsansvar som är under förändring och där HR har en framträdande roll och där du kan påverka HR-arbetet och medverka i verksamhetsutvecklingen. HR-avdelningen medverkar till att Arbetsförmedlingen lyckas med uppdraget och nå visionen: Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
HR-avdelningen bidrar till en väl fungerande kompetensförsörjning på kort och lång sikt; d.v.s. att vi har rätt chefer och medarbetare på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Våra huvudprocesser är en effektiv kompetensförsörjning, systematiskt arbetsmiljöarbete, medarbetarskap och chefskap i samspel samt medarbetar- och ledarutveckling. HR är en integrerad del i myndighetens styrmodell och som HR-partner arbetar du i nära partnerskap med verksamhetens chefer och ledningsgrupper. Du blir både medarbetare i ett kompetent HR-team och en del av en stor nationell HR-avdelning.
Som HR-partner på Arbetsförmedlingen kommer du arbeta både operativt och strategiskt i samarbete med andra HR-kollegor. Du är en naturlig samarbetspartner för cheferna genom att ge HR-stöd i deras dagliga arbete men även genom att utmana dem att tänka nytt samt bidra i årliga och mer långsiktiga planeringsprocesser. Du förväntas agera såväl proaktivt som behovsstyrt gentemot verksamhetens chefer.
Beskrivning av tjänsten
- Kvalificerat HR-stöd till chefer/ledningsgrupper med fokus på kompetensförsörjning, organisatorisk och social arbetsmiljö samt ledarskap och medarbetarskap.
- Fångar aktivt upp chefernas behov och definierar vilken HR leverans som bäst möter behovet och genomför själv eller med hjälp av kollega från HR-avdelningen.
- Medverkar till att utveckla chefers HR-kompetens och organiserar/genomför insatser att stärka chefers HR-kompetens.
- Levererar självständigt verksamhetsnära HR-stöd till chefer och ledningsgrupper.
- Bidrar i verksamhetens årliga planeringsprocess och uppföljning.
- Initierar, driver, följer upp och kvalitetssäkrar att cheferna arbetar enligt övergripande HR-processer, rutiner, metoder, lagar och avtal.
- Företräder arbetsgivaren i arbetsrättsliga ärenden och bistår i samverkansfrågor.
- Bidrar till att ditt HR-team och HR-avdelningen arbetar väl tillsammans i vardagen och också ständigt utvecklar arbetet. Du är en del i att skapa en god arbetsmiljö med hög trivsel.
Vi söker dig som:
Är professionell och förtroendeskapande i yrkesmässiga sammanhang, har god samarbetsförmåga och ett konsultativt förhållningssätt.
Får gehör för sina tankar och synpunkter, är lyhörd och prestigelös samt som självständigt tar ansvar för sina arbetsuppgifter.
Har ett stort intresse för verksamheten och kan koppla samman HR-aktiviteter med verksamhetsmål samtidigt som du är bra på att bygga och vårda relationer.
Själv strukturerar ditt arbete, tar initiativ och har god kommunikativ förmåga på svenska såväl i tal som i skrift.
Är en person med hög integritet och som säkerställer god ordning i en föränderlig miljö.
Grundläggande krav för tjänsten
- Personalvetarexamen alternativt högskole- eller universitetsutbildning om minst 120 p/180 hp som vi kan bedöma som likvärdig
- Ca 3 - 5 års arbetslivserfarenhet av brett HR-arbete i stor organisation/er
- Aktuell erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsnära HR såväl operativt som strategiskt.
Övriga meriter
- Erfarenhet av HR-arbete inom offentlig och eller statlig verksamhet
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna. Resor i tjänsten förekommer.
I denna tjänst finns det möjlighet till visst distansarbete utifrån verksamhetens behov.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-08-09. Intervjuer kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet samt intyg som styrker kraven om utbildning och arbetslivserfarenhet.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsidahttps://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.