OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kulturförvaltningen och Fritids- och folkhälsoförvaltningen samarbetar sedan snart fyra år inom de administrativa funktionerna HR, nämndadministration, ekonomi och IT. Som HR-specialist tillhör du HR-klustret som idag består av två HR-specialister, två nämndsekreterare och en HR-chef.
Som HR-specialist kommer du stödja båda förvaltningarna men med tonvikt på Fritids- och folkhälsoförvaltningen.
Hos oss får du mer än ett jobb. Du blir en del av två förvaltningar som vågar satsa och tänka nytt genom tillit och gemenskap. Vår inställning är att alla stadens invånare har rätt till en jämlik hälsa, en meningsfull fritid och ett kulturutbud som ger alla medborgare möjlighet att utveckla sina intressen.
Inom Fritids- och folkhälsoförvaltningen ingår Mötesplatser och öppen ungdomsverksamhet, Bad, Förening- och anläggning, Folkhälsa och administrativa enheter.
Kulturförvaltningen består av verksamheterna Biblioteken i Borås, Borås Stadsteater, Borås Konstmuseum, De Kulturhistoriska museerna, Borås Kulturskola, samt Publika möten.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad arbetsgrupp med gott samarbete och höga ambitioner. Vi ser det som en fördel att vara ett team med blandade kompetenser som har den gemensamma viljan att genom ett professionellt förhållningssätt vägleda och ge god service till förvaltningens chefer.
Vi söker en HR-specialist som vill driva arbetet med att sänka sjukfrånvaron genom förbättrad arbetsmiljö. Arbetet ska framförallt ske genom översyn av arbetsmiljön på arbetsplatser och parallellt arbeta med rehabilitering och andra personalärenden i nära samarbete med chefer. Andra arbetsuppgifter kommer bestå av uppdatering av rutiner, checklistor och mallar inom arbetsmiljöområdet samt att ansvara för utbildningsinsatser vid behov.
Genom ditt tillitsfulla arbetssätt skapar du förtroende hos chefer och ökar deras kunskap inom arbetsmiljö och rehabilitering. Genom arbetsmiljööversyner, uppföljning och analys av personalnyckeltal tar du fram strategier och handlingsplaner för en hållbar arbetshälsa tillsammans med chefer. Ditt kommunikativa arbetssätt skapar förståelse för hur arbetsmiljö analyseras och påverkar kvalitén i verksamheten.
Våra förvaltningar värnar en god samverkan med våra fackliga förtroendevalda. Vi har ett gott samarbete och ditt arbete ska ske i nära samverkan med de fackliga organisationerna.
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom personal- och arbetslivsområdet eller annan lämplig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är meriterande om du har läst personalekonomi.
Du har erfarenhet av arbete med arbetsrätt, rehabilitering och utredningsuppdrag.
Du kan analysera arbetsmiljöfaktorer och kan beskriva på vilket sätt arbetsmiljö påverkar kvalitén i verksamheten. Du har intresse och kunskap kring användning av nyckeltal för beslutsunderlag samt för analys av arbetsmiljö och kvalitét i verksamheten.
Det är meriterande om du har arbetat i en stor organisation.
Vi har höga förväntningar på rollen och genom ditt systematiska och drivande arbetssätt tar du ansvar, följer upp och entusiasmerar chefer att nå resultat. Det är viktigt att du kan arbeta strukturerat och driva såväl individärenden som utredningar. Du ska kunna analysera problemets kärna i nära samarbeta med HR-kollegor och chefer för att nå resultat.
Du kommunicerar på ett tydligt och effektivt sätt och uttrycker dig väl i tal och skrift.