OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 550 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och den interna servicen som städ, tryckeri, fordon och konferens. Vi utvecklar infrastrukturen, bygger nya skolor och har hand om kommunens naturområden och fastigheter.
Du kommer att tillhöra HR-enheten, en enhet med HR-specialister, löneadministratörer och jurister.
Enhetens uppdrag är att stötta chefer och medarbetare i frågor som rör personal, lön och juridik. HR-enheten tillhör staben som jobbar mot tre av kommunens förvaltningar: miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen och teknik- och fastighetsförvaltningen samt kommunens parkeringsbolaget ParkAB. Staben har ett övergripande mål som vi arbetar efter, att vårt arbete ska vara nära och relevant. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler i Inre hamn.
HR-enheten består av nio medarbetare varav en har valt att söka nya utmaningar på annat håll, därför söker vi nu dig som vill jobba som HR-specialist i vårt team!
Arbetsuppgifter
Är du sugen på ett omväxlande och spännande uppdrag inom HR? Här är jobbet för dig!
Som HR-specialist hos oss kommer du arbeta brett inom HR-området. Du kommer att arbeta konsultativt och stödjande mot våra chefer där du vägleder dem i alla förekommande frågor inom HR, exempelvis arbetsmiljö, kompetensförsörjning, rekrytering och jämställdhet.
Utöver det verksamhetsnära chefsstödet har samtliga HR-specialister egna ansvarsområden med ett strategiskt och samordnande ansvar inom det specifika området. Du kommer ingå i en koncerngemensam arbetsgrupp där du har HR-kollegor som jobbar med motsvarande uppdrag i andra förvaltningar. Du erbjuds ett föränderligt och utmanande uppdrag där du växlar mellan att arbeta strategiskt och operativt inom dina ansvarsområden.
I våra verksamheter pågår ett ständigt förbättrings- och förändringsarbete som kommer att innebära spännande utmaningar och nya arbetssätt. Vi behöver dig som tillsammans med oss vill vara med och bidra till att utveckla verksamheterna att bli de bästa möjliga för våra medborgare.
För oss är det viktigt med samarbete, arbetsglädje och hög kvalitet. Här blir du en del av en grupp med bred kompetens som vi gärna delar med varandra, vilket gör arbetet roligt och utvecklande. Vi jobbar både självständigt och i nära samarbete med varandra, framförallt så har vi roligt på jobbet!
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett stort intresse för HR-frågor, du är engagerad och har tidigare erfarenheter när det gäller både operativt och strategiskt personalarbete.
Du har en akademisk utbildning som personalvetare eller motsvarande utbildning. Du har några års arbetslivserfarenhet av HR-arbete och det är meriterande om du har arbetat brett med HR-frågor i en större organisation. Att ta rollen som arbetsgivarrepresentant är en självklarhet för dig.
Vi tror att du är en nyfiken person som är bra på att bygga relationer genom en ödmjuk framtoning och tydlig kommunikation. Som person är du ansvarstagande, strukturerad, flexibel och lösningsorienterad. Du uppskattar en miljö där du arbetar under stort eget ansvar. Då arbetet styrs utifrån verksamhetens behov behöver du ha förmåga att snabbt ställa om och anpassa dig till ändrade förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.