OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.
Inom avdelningen Verksamhetsstöd ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär på myndigheten. Det innefattar bland annat ekonomi, verksamhetsuppföljning, HR, juridik, upphandling, registratur, IT och övriga administrativa processer. Avdelningen är indelad i tre enheter: ekonomienheten, juridikenheten och HR-enheten.
Nu utökar vi HR-enheten med en till HR-specialist.
Arbetsuppgifter
Som HR-specialist ger du konsultativt och operativt HR-stöd till myndighetens chefer i deras roll som arbetsgivarföreträdare. Arbetsuppgifterna är breda och du arbetar med alla förekommande HR-frågor som till exempel arbetsrätt, rehabilitering, samverkan, aktiva åtgärder, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. I uppdraget ligger att driva myndighetens lönebildningsarbete framåt, med ansvar för myndighetens lönekartläggning, löneanalys, handlingsplan och värdering av tjänsters svårighetsgrad. Arbetet sker i nära samarbete med HR-chef.
I arbetet ingår att självständigt genomföra förhandlingar, förvalta HR-processer, utforma information och genomföra utbildningar för olika målgrupper. Du kommer att driva utvecklingsarbete, medverka i framtagande av arbetsgivarpolitiska styrdokument, uppföljning av riktlinjer och rutiner, samt upphandlingar inom HR-området. Du medverkar vid MBL- och skyddskommittémöten.
Kvalifikationer
• universitets- eller högskoleutbildning inom personalvetenskap/HR
• flerårig erfarenhet av brett HR-arbete
• erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning och verksamhetsnära chefsstöd
• erfarenhet av facklig samverkan och förhandling
• erfarenhet av att genomföra utbildningar inom HR-området
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• mycket goda kunskaper inom Microsoft Office 365
Vi ser det som meriterande om du har
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom det statliga avtalsområdet
• Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete inom HR
• Kunskaper inom jämställdhetsområdet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du bra på att möta människor och har en god pedagogisk förmåga. Din omgivning uppfattar att du har en positiv och problemlösande inställning och du visar i ditt arbete att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann. För att klara uppdraget på ett bra sätt är det viktigt att du är självständig och tar initiativ samtidigt samt har en god samarbetsförmåga.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Peter Kamp, HR-Specialist, 031- 392 90 96. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-392 90 70. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Yvonne Karlsson 031-3929086 och för ST Robert Kristiansen 070-7847500.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 26 januari. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.