OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av förebyggande hälsoarbete, vård, omsorg och service ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2 600 medarbetare, varav 90 talet är chefer. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
Läs mer om oss:
Vård-och äldreförvaltningen
Nu har du möjlighet att bli en del av Borås Stads största HR-team, hos oss ges du möjlighet att utvecklas i din profession tillsammans med erfarna och engagerade kollegor. Vårt team består av sex HR-specialister, tre verksamhetsutvecklare och en HR-administratör under ledning av HR-chef.
Vi bidrar med specialistkompetens och arbetar för att stärka kvaliteten i verksamheten genom att fånga upp behov och omsätta dessa i effektiva och ändamålsenliga HR-processer och samarbeten. Fokus ligger på att stödja och ge service till förvaltningens chefer och medarbetare. Vi arbetar systematiskt med kompetensförsörjning utifrån ARiUBA-modelen med insatser som syftar till att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla våra medarbetare och ledare.
I rollen som HR-specialist kommer du arbeta med såväl operativt som strategiskt HR-arbete. Du ger konsultativt stöd nära verksamhetsledningen där relationsbyggande och förtroende är viktiga byggstenar, likväl som service och tillgänglighet. Deltagande i förvaltningens verksamhetsutveckling ingår som en naturlig del i tjänsten.
Arbetsuppgifterna är både breda och omväxlande och omfattar bland annat:
. Rekrytering
. Kompetensförsörjning
. Arbetsmiljö
. Rehabilitering
. Arbetsrätt
. Lönebildning
Vidare bistår du verksamhetens chefer med personalstatistik och uppföljningar samt håller i utbildningar inom HR-området. Du har en aktiv roll i samverkan med fackliga parter.
Arbetet sker i nära samarbete med övriga HR-kollegor och verksamhetsutvecklare samt i dialog med stadens centrala personalfunktion. Du ingår i ett stadenövergripande nätverk för HR-specialister med möjlighet till kompetensutbyte och samarbete med övriga förvaltningars HR-funktioner.
Hos oss får du ett omväxlande arbete med möjlighet att göra skillnad för dem vi är till för, varje dag.
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen inom PA/HR-området. Tidigare erfarenhet av HR-frågor är meriterande men inte ett krav. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen krävs att du är förtroendeingivande, har ett konsultativt och professionellt förhållningssätt och har lätt för att skapa goda relationer. Att se möjligheter till utveckling utifrån verksamhetens behov är en självklarhet för dig. Förmåga att agera utifrån ett gemensamt arbetsgivarperspektiv, där du ser vinsten med samverkan och dialog, är också förutsättningar för att nå framgång i uppdraget. Du tvekar inte inför tjänstens operativa delar där god förmåga att strukturera, planera och självständigt prioritera ditt arbete är en tillgång.
Tjänsten är ett föräldravikariat på 1 år och utgår från Ramnåsgatan i Borås med närhet till både centrum, det natursköna parkområdet vid Ramnasjön samt station med buss- och tågförbindelser.
Borås Stad vill skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid. Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuder vi personalförmåner som syftar till att medarbetarna ska trivas och må bra, både fysiskt och psykiskt.
Är du en prestigelös lagspelare med som är nyfiken och vill öka din kompetens inom HR-professionen, skicka in din ansökan!