OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
I rollen som HR-specialist kommer du att arbeta nära en kollega som är HR-ansvarig. Ni kommer tillsammans att etablera och utveckla HR-funktionen. Funktionen kommer att stödja myndighetens chefer i kompetensförsörjningens alla delar. Strategin för den statliga arbetsgivarpolitiken och den statliga värdegrunden är viktiga utgångspunkter. Löneadministrativa tjänster levereras av Statens servicecenter.
Myndighetens verksamhet kommer att byggas upp succesivt under ca tre år och innehållet i rollen som HR-specialist kommer att utvecklas över tid. Fullt uppbyggd har myndigheten troligen ca 100-150 medarbetare. Initialt kommer det att finnas ett stort behov av att bygga upp arbetssätt för, och att stötta myndighetens chefer med, rekrytering samt att etablera och utveckla rutiner inom HR-området i stort. Du kommer även att delta i etableringen av en god facklig samverkan, samt det systematiska arbetsmiljöarbetet.
HR-funktionen är placerad på den Administrativa avdelningen. Avdelningen ansvarar bl a även för inköp, kommunikation, arkiv och registratur, ekonomiredovisning, samt lokalförsörjning inklusive internservice och växel.
Vi söker dig som har:
. Relevant HR-utbildning på högskolenivå eller motsvarande som vi bedömer likvärdig.
. Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete.
. Erfarenhet av att ge operativt och konsultativt chefstöd inom HR-området.
. Gedigen erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering.
. Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
. Erfarenhet av att starta ny verksamhet och bygga upp HR-arbete från grunden.
. Erfarenhet från statlig myndighet.
. Hög it-mognad.
. Erfarenhet från verksamhet med höga krav på säkerhet.
Egenskaper
För att trivas och lyckas i uppdraget behöver du vara stabil och ansvarsfull och ha hög integritet samtidigt som du är prestigelös. Det innebär för oss att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när det behövs. Du behöver vara lyhörd för verksamhetens behov och ha mycket god samarbetsförmåga.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara.
Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreterare och blivande avdelningschef Henrik Engström på telefon 08-4055064. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.
Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 6 augusti 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35