HR-specialist, arbete- och välfärdsförvaltningen

HR-specialist, arbete- och välfärdsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Att vara HR-specialist hos oss på arbete- och välfärdsförvaltningen är ett stimulerande, händelserikt och meningsfullt arbete.

Vi är ett litet HR-team som arbetar nära våra verksamheter. Är du vår nya kollega?

Som HR-specialist är du en del i arbetet med att göra våra chefer i förvaltningen trygga i sin arbetsgivarroll. Ibland är HR stödjande och ibland styrande. Med chefen som ansvarig och beslutfattare för sin ekonomi, personal och verksamhet bidrar HR till kloka beslut utifrån ett konsultativt förhållningssätt.

Du jobbar närmast din HR-specialistkollega och din HR-chef, men ingår i en HR-enhet omfattande även andra stödfunktioner (förvaltningsadministration, IT/systemstöd och arkiv/registratur). Inom våra expertområden bidrar vi till förvaltningens utvecklingsarbete för att skapa bra välfärdstjänster för Kristianstads medborgare.

Nyfiken? Läs mer och välkommen med din ansökan.



Arbetsuppgifter
Som HR-specialist hos oss arbetar du utifrån ett konsultativt och coachande förhållningssätt med att stödja förvaltningens chefer inom personalområdets alla delar så som rekrytering, omställning, grupper, ledarskap, sjukfrånvaro och rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt men även lön och anställning.

Proaktivt arbete med insatser i ett tidigt skede är en självklarhet, liksom tät dialog och förtroendefulla relationer med cheferna. Stödet till cheferna utgår ifrån lag, avtal och kommunens personalpolitik och omsätts i enskild dialog med chef, i verksamhetens ledningsgrupper och genom utbildning, workshops. Det ingår också att säkerställa att lag och avtal inom personalområdet samt kommunens personalpolitik efterlevs av förvaltningens chefer. 



Kvalifikationer
Vi söker dig som är nyfiken, lyhörd och kommunikativ lagspelare med god samarbetsförmåga. Vidare är du strukturerad, ansvarstagande men också resultatorienterad. Du har förmåga att se helhet och samband, dra slutsatser, självständigt kunna söka svar/vägledning inom området,  tolka lag och avtal samt ger andra utrymme att ta ansvar.

Du har examen från personal- och arbetsvetenskapligt program på universitet/högskola eller motsvarande universitets-/högskoleutbildning inom Human resource management. Det är meriterande om du har fördjupade kunskaper (kurser) inom något av områdena arbetsrätt, samverkan, arbetsmiljö, grupp eller rehabilitering. Vi vill att du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete som HR-specialist eller motsvarande roll.


Givetvis kan du kommunicera på god svenska i tal och skrift då dokumentation och kommunikation är en del i ditt dagliga arbete. Vi vill att du hanterar Office-paketet och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Heroma och Buisiness objects eller annat beslutsstödsverktyg. Har du också erfarenhet av att arbeta i Adato, Lisa, Sara, Varbi eller något annat rekryteringsverktyg är det meriterande.



Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start 2020-05-15 eller enligt överenskommelse. Östra kommunhuset kommer att vara din arbetsplats med goda bussförbindelser nära tillhands.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Löfvall, HR-chef på telefon 044-13 24 02.

Sista ansökningsdag är 2020-04-14

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2020
  • Ansök senast: 14 april 2020

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

24 december 2024

HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024