HR-specialist arbetsmiljö

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av uppdraget
Som HR-specialist på uppdrag hos vår kund har du en viktig roll i att utveckla det verksamhetsstöd som HR erbjuder avseende arbetsmiljö. Du är med och utvecklar det interna arbetssättet kopplat till digitalisering och verksamhetsnära HR-stöd. Du blir en del av en ambitiös och härlig HR-avdelning som består av tre team. Du rapporterar till chef för Utveckling och verksamhetsstöd och jobbar nära HR-partners och strateger.  Beskrivning av avdelningen
HR-avdelningen hos vår kund behöver stärka upp med en HR-specialist med fokus på arbetsmiljö för att möta den snabba utvecklingen kopplat till digitalisering och kompetensförsörjning.
 
Du får jobba med starka varumärken som SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänst i Region Stockholm och Spårvägsmuseet. 
De jobbar dagligen med att minska miljöpåverkan, öka social hållbarhet och ansvarfullt förvalta sina gemensamma medel. Utan dem stannar Stockholm
  
Några exempel på arbetsuppgifter: 
   Utifrån centralt framtagna policys, verktyg och utbildningar inom systematiskt arbetsmiljöarbete utveckla, paketera, implementera och följa upp lokala arbetssätt.
Kunskapsstöd till verksamheten i förhållande till lagar och förordningar inom arbetsmiljöområdet liksom  riktlinjer på området.  
Samordning av SAM-aktiviteter under året med bas i verksamhetssystemet Stratsys. 
Hjälp vid användandet av verksamhetssystemet Stratsys inom processens olika delar såsom fördelning av arbetsmiljöarbetsuppgifter, genomförandet av arbetsmiljöronder, framtagandet av handlingsplan, årlig uppföljning av SAM.  
Utveckla chefsnära arbetssätt vid framtagande av handlingsplan inom ramen för systematiskt arbetsmiljöarbete. 
Utveckla chefsnära arbetssätt för riskbedömning vid verksamhetsförändring. 
Agera på förändringar i lagstiftning och riktlinjer samt fattade beslut genom att uppdatera information på intranät och initiera och implementera nyheter inom HR-organisationen.  
Redaktör intranät för HR.  
Leda och/eller delta i utvecklingsprojekt.   
Delta i genomförandet av utbildning av chefer, skyddsombud och medarbetare.  
Uppdatera rutiner för fysisk arbetsmiljö samt delta tillsammans med skyddsombud i genomförandet av arbetsmiljöronder i vår kunds lokaler.  
Delta och ta fram underlag till skyddskommitté - möten.   
 
För att trivas och lyckas i rollen behöver du: 
Ha förmågan att kunna kommunicera effektivt med både medarbetare och ledning. Detta innebär att du behöver ha goda färdigheter i både tal och skrift samt att kunna anpassa ditt budskap beroende på mottagare och situation. Tack vare din problemlösningsförmåga hittar du smarta arbetssätt kopplat till verksamhetsutveckling och digitalisering. Då du har mycket kontakt med och samverkar med andra funktioner inom verksamheten ser vi att din förmåga att bygga och stärka relationer är god.  
 
Skallkrav:
 Minst 4 års relevant och dokumenterad erfarenhet från HR-roll med inriktning på arbetsmiljö.
Relevant utbildning inom arbetsmiljö.
Minst 2 års erfarenhet av digitalisering och utvecklingsarbete inom arbetsmiljöområdet.

Meriterande:
Akademisk eller yrkeshögskoleutbildning inom HR-området.
Minst 2 års erfarenhet av chefsstöd i arbetsmiljöfrågor.
Minst 2 års erfarenhet av implementering av verksamhetsförbättrande processer/arbetssätt.
Erfarenhet från minst 1 uppdrag av arbete i systemet Stratsys (arbetsmiljömodul).
Minst 2 års erfarenhet från offentlig verksamhet.

Bra att veta
Vår kund lägger stor vikt vid att säkerställa hållbarhet i vårt arbetssätt, bland annat genom att erbjuda flexibilitet i vardagen och hybridarbete när möjlighet finns. 

  Konsulten kommer att genomgå arbetspsykologiska tester.

  Vår kund tillhandahåller en dator samt en arbetsplats på deras kontor på Kungsholmen.

  Omfattning: 100%, 40h/vecka. Start: 2024-05-06 Slut: 2025-12-31


Låter detta som en intressant roll?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan, inkluderat CV, på svenska, som matchar vår kunds önskemål. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryterings branschen. Vi är verksamma inom HR, IT, Ekonomi, Sälj och Marknad och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 april 2024
  • Ansök senast: 11 april 2024

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024