HR-specialist arbetsrätt och förhandling till HR-staben

HR-specialist arbetsrätt och förhandling till HR-staben

Arbetsbeskrivning

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad – att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas. 

Om arbetsplatsen
Som HR-specialist inom arbetsrätt och förhandling är du organisatoriskt placerad på Kommunledningsförvaltningens HR-stab med förhandlingschef tillika bitr HR-direktör som närmaste chef. HR-stabens uppdrag är att ge stöd i, samordna och ha uppsikt över att beslutade strategier inom HR-området följer kommunens arbetsgivarpolitik.

HR-staben består av två enheter; arbetsgivarpolitik och förhandling.  Förhandling ansvarar för förhandlings- och kollektivavtalsfrågor samt anställningsvillkor för kommunen som arbetsgivare. Förhandlingsenheten arbetar även med tolkning och tillämpning av lag, avtal och andra bestämmelser rörande förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och medarbetarna. Arbetsgivarpolitik ansvarar för utvecklingen av arbetsgivarvarumärke, chef och medarbetarskap, anställningsvillkor, arbetsmiljö, mångfald och jämställdhet, inkluderande arbetsplatser samt arbetsmarknadsåtagande i syfte att hantera kommunens personal- och kompetensförsörjning. 

Vi kan erbjuda dig ett självständigt och varierande arbete med stimulerande arbetsuppgifter där dialog och samverkan med alla förvaltningar, fackliga representanter och andra aktörer är en viktig del i arbetet.

Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag är att inom tilldelat mandat och ansvarsområde hantera frågor som rör förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och dess medarbetare. Aktuell tjänst har tyngdpunkt på frågor som är kopplade till LAS, men även annan arbetsrättslig lagstiftning/kollektivavtal. Även om du är fördjupad inom ett område, arbetar du tillsammans med dina kollegor inom andra områden. Enheten täcker ett brett område, allt ifrån lönebildning till strategiska arbetsmiljöfrågor. 

Uppdraget innefattar följande ansvarsområden och arbetsuppgifter:


• Förvalta, driva utveckling och styra via det kommunövergripande HR-arbetets styr- och ledningssystem. I det ingår exempelvis riktlinjer, policys och tillämpningsanvisningar.
• Ge tredjenivåstöd inom specialistområdet till HR-chef/HR-konsult som kräver tolkning och djupare expertis inom arbetsrätten och rehabarbete (lagstyrda områden). Detta sker i tätt samarbete med kommunens HR-direkt funktion.

• På uppdrag av förhandlingschef driva lokala kollektivavtalsförhandlingar och arbetsrättsliga tvister.
• Medverka vid beredande och besvarande av politiska ärenden; motioner, remisser och strategiska utvecklingsuppdrag.
• Bidra till kommunens samlade utveckling genom att samordna HR-frågorna inom tilldelat ansvarsområde med övriga stödfunktioner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete som specialist. Du har god kunskap i LAS och har erfarenhet av att självständigt driva olika processer kopplade till LAS. 

Du har en högskoleutbildning inom HR, juridisk examen eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation är meriterande. Uppdraget kräver särskilt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Du har även god IT-kunskap och erfarenhet av att arbeta med olika HR-system.

Du är analytisk med förmåga att se helhet och trivs att arbeta med komplexa frågeställningar. Du är trygg i dig själv och har god självinsikt. Som person är du förtroendeingivande och konsultativ i ditt förhållningssätt. Du samarbetar bra med andra men är samtidigt självständig och driver dina processer framåt. Du är kvalitetsmedveten och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vidare är du bra på att organisera och strukturera ditt arbete.

Information om tjänsten
Tillträde: 2022-08-25

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9352

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev. 
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024