HR-specialist arbetsrätt till HR-enheten

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

HR-enheten består av 12 medarbetare med olika erfarenhet och kunskap som bidrar till en hög gemensam kompetens. Vi jobbar både strategiskt och operativt tillsammans med kommunens chefer. Hos oss hittar du HR-konsulter, HR-specialister, inom arbetsmiljö, kompetensförsörjning och rehabilitering, förhandlare, hälsoutvecklare samt HR-koordinator.

Vi är ett gäng som har nära till skratt och god gemenskap är en självklar del av vår arbetsdag. Vi utgår från vårt kontor som ligger centralt i Katrineholm och har flexibel arbetstid. Hos oss har du möjlighet att till viss del jobba på distans.

På HR-enheten genomförs just nu ett förändringsarbete för att utveckla arbetssätt och använda vår samlade kompetens på bästa sätt i vår service till kommunens chefer. Du får möjlighet att vara delaktig i utvecklingen och påverka hur HR ska arbeta framåt för att kunna ge rätt stöd, utveckla processer och bidra till utveckling av kommunens verksamheter. Vi arbetar kontinuerligt med interna och extern kompetensutveckling inom HR-enheten, både på individ- och gruppnivå.

Vill du vara med och bidra med kunskap och erfarenhet till den fortsatta utvecklingen av området arbetsrätt på vår enhet och för våra chefer och verksamhet. Är det dig vi söker?

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-specialist i arbetsrätt förväntas du vara ett konsultativt stöd till kommunens chefer och kollegor på HR-enheten. Du ska utveckla och säkerställa chefers kompetens och utförande inom arbetsrättsliga frågor samt stödja exempelvis vid omställning och disciplinära ärenden. Du ansvarar för att följa upp hur befintliga avtal och policys underlättar för kommunens verksamhet och driver ett proaktivt utvecklingsarbete som stödjer arbetsgivarpolitiken inom det kommunala området. Aktivt identifiera utveckling och arbeta för attraktiva arbetsgivarfrågor tillsammans med HR-kollegor och kommunikation.

I uppdraget ingår även omvärldsbevakning och samarbete med övriga intressenter både inom och utom den egna organisationen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom personalvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med operativt och strategiskt chefsstöd inom HR-området, där vi gärna ser att du arbetat brett inom området arbetsrätt inom en större organisation. Du har god kunskap inom det arbetsrättsliga området företrädesvis inom det kommunala avtalsområdet eller vidareutbildat dig inom arbetsrättsliga området. Har du erfarenhet av tvisteförhandlingar med fackliga parter är det meriterande.

Du kommer att trivas hos oss om du tycker om att arbeta i en bred och varierande roll, där du tar ett stort eget ansvar och kan strukturera ditt arbete. Du brinner för utveckling och att genomföra förbättringar. Du har förmågan att snabbt kunna ställa om ditt fokus, vara flexibel samt att självständigt fatta beslut i dina ärenden. För att lyckas i rollen är det också viktigt att du har förmågan att se det större perspektivet även i mindre frågor.

Du är en trygg person med god självinsikt som har lätt för att arbeta tillsammans med andra. Du trivs med och är bra på att skapa goda relationer och du ser ett konsultativt förhållningssätt som en självklarhet. Vidare är du lyhörd och skicklig på att förmedla ditt budskap till andra, såväl till enskilda personer som större grupper.

Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift. Goda IT-kunskaper med vana att arbeta i system är ett krav.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024