HR-specialist – driv och utveckla arbetet med kompetensutveckling

HR-specialist – driv och utveckla arbetet med kompetensutveckling

Arbetsbeskrivning

Regeringskansliets HR-enhet, Förvaltningsavdelningen

Vill du tillsammans med kompetenta kollegor driva och utveckla Regeringskansliets kompetensförsörjning? Hos oss får du arbeta både operativt och strategiskt i en variationsrik roll mitt i händelsernas centrum. Vi erbjuder dig en arbetsdag i en kunskapsintensiv verksamhet som är i en digital förändringsresa.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Regeringskansliets HR-enhet, RK HR, har i uppdrag att styra och leda myndighetens arbetsgivarpolitik och tillhandahålla operativt och strategiskt stöd i HR-frågor till myndighetens chefer. Enheten är indelad i fem sektioner och en stab. Två sektioner arbetar myndighetsövergripande med fokus på arbetsgivarpolitik och kompetensförsörjning. De övriga tre sektionerna arbetar verksamhetsnära. På enheten RK HR arbetar ca 90 personer.

Sektionen för kompetensförsörjning ansvarar för att utveckla myndighetens kompetensförsörjningsprocess innefattande arbetsgivarprofilering, rekrytering, kompetensutveckling samt rörlighet och avslut. Det innebär att utveckla verksamhetsanpassade och enhetliga arbetssätt som säkerställer att rätt kompetens finns på rätt plats, samtidigt som våra medarbetare kontinuerligt får utvecklas.

Som HR-specialist med inriktning mot kompetensförsörjning har du fokus på myndighetens arbete med kompetensutveckling som en del av kompetensförsörjningsprocessen Självständigt och i samarbete med kollegor inom enheten driver du arbetet med kompetensutveckling som utgör en stor del av sektionens uppdrag. Regeringskansliet har behov av kompetensutveckling med fokus på Regeringskansliets kärnprocesser och huvuduppgifter men även inom kommunikation, grupputveckling, förändringsledning, arbetsmiljö, ledarskap och medarbetarskap. I rollen som HR-specialist ingår att genomföra behovsanalyser, kravställa, planera, ta fram, genomföra och följa upp kompetensutvecklingsinsatser - digitalt, fysiskt på plats och genom blandat lärande. I rollen ingår också att facilitera möten, leda och genomföra olika former av workshops samt ansvara för och driva tvärfunktionella utvecklingsprojekt. Arbetet innebär många kontaktytor såväl inom HR som inom hela myndigheten.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har akademisk examen inom HR eller motsvarande som vi bedömer som likvärdigt. Det är meriterande om du har utbildning i process- eller projektledning. Du har erfarenhet av brett och självständigt arbete inom hela HR-området samt flera års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med kompetensutveckling, dvs utveckla, planera, genomföra och följa upp kompetensutvecklingsinsatser. Du förväntas ha mycket god erfarenhet av att själv leda utbildningar, processer, workshops och seminarier genom dina retoriska färdigheter. Din kompetens om vuxnas lärande i arbetslivet är hög och du har erfarenhet av arbete med digitalisering kopplat till kompetensutveckling. Det anses vara meriterande om du har kompetens inom e-utbildningsproduktion.

Dina egenskaper

Som person är du trygg, prestigelös och har lätt för att skapa och förvalta goda relationer. För att trivas i rollen är du nyfiken och tar initiativ till alternativa lösningar, alltid i nära samarbete med andra. Du har tålamod och får energi av att driva arbetsuppgifter hela vägen i mål. Vidare har du förmåga till helhetssyn och ser till hela verksamhetens bästa både i agerande och beslut. Du tar stort ansvar för, och engagerar dig i, enhetens och myndighetens utveckling. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med en sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Ekblad som är enhetschef, på 08-405 49 01. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ryan-Alexander Eriksson på 08-405 33 40. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Karina Åbom Enberg för ST som nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Lars Vestberg är kontaktperson för Seko och nås på 08-786 62 98. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 maj 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 17 maj 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


29 november 2024

28 november 2024