OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
HR finns på huvudkontoret i Gävle och stödjer verksamheten över hela landet i bland annat rekrytering, kompetensutveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, och rehabilitering, samt jämställdhet och likabehandling. Hela myndigheten är i stark tillväxt och utveckling och det gäller även HR. Vi har hela myndighetens bästa för ögonen när vi fokuserar på att utveckla och införa både nya och befintliga processer och verktyg. Vi arbetar tillsammans, uppskattar våra olikheter och har roligt. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.
Vi ska nu dels förstärka enheten och dels ersätta en medarbetare som tar sig an ett uppdrag som HR-ansvarig för en annan myndighet. Det gör att vi nu söker ytterligare två kompetenta kollegor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-specialist är du ett kompetent stöd till den del av verksamheten som du är HR-kontakt för. Det innebär att du främst stödjer chefer och den aktuella verksamhetens ledningsgrupp i samarbete med övriga HR-kontakter. Vanligt förekommande områden är lönesättning, facklig samverkan, rekrytering, utveckling och avveckling, omorganisation, individ- och gruppärenden, verksamhetsövergång och mycket annat spännande.
Du fördjupar även din specialistkompetens genom att bidra i något av våra arbetsområden där vi driver utveckling och införande av processer och verktyg. Några exempel på arbetsområden är Arbetsmiljö och rehabilitering, Kompetensutveckling, medarbetarskap och ledarskap, Lön, avtal, villkor och förmåner samt Rekrytering och employer branding.
Din vardag är en mix av planeringsbara insatser, ärenden att hantera på uppstuds och långsiktigt utvecklingsarbete tillsammans med kollegorna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap
• Arbetat brett med HR i minst fem år
• Goda kunskaper om svensk arbetsrätt
• Erfarenhet av facklig samverkan
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av att utveckla och upprätta processer och verktyg inom HR-området
• Arbetat brett med HR inom statlig verksamhet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att arbeta tillsammans med andra för att lösa en uppgift
• Att hitta nya angreppssätt
• Att agera aktivt för att hjälpa andra
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att skapa struktur för ditt eget och andras arbete
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Övrigt
Tjänsten är tillsvidareanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse
Vi tillämpar vanligtvis provanställning
Tjänsten är placerad i Gävle
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 13 december.
Vi planerar att genomföra intervjuer v.51-53 och lämna anställningserbjudande v.2.
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.