OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som HR-specialist tillhör du verksamhetsområdet HR Chefsstöd med placering inom enheten Arbetsmiljö. Arbetsmiljöenheten är en del av HR-avdelningen vid Försäkringskassan. Enheten ansvarar inom områdena individärenden, likabehandling och arbetsmiljö. I rollen som HR-specialist fungerar du som ett expertstöd till chefer och kollegor i såväl rehabiliterings- som personalärenden som inte är kopplat till rehabilitering. Du arbetar brett med förebyggande arbete och andra åtgärder. Du arbetar även med utvecklingsuppdrag.
Du ansvarar för att uppmärksamma och identifiera behov samt ge kvalificerat stöd i dina uppdrag. Vidare är du bärare av HRs styrdokument, processer och verktyg, bland annat genom att utbilda och informera chefer och kollegor så att de kan fullgöra sin yrkesroll och sitt ansvar. Du ansvarar även för att utbilda dina kollegor inom HR när det gäller expertkompetens inom rehabilitering och övriga personalärenden. I din roll som HR-specialist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Det är därför viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet inom personalområdet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet av brett strategiskt och operativt HR-arbete, specifikt inom individärenden, rehabilitering, arbetsrätt och arbetsmiljö
• har erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete
• har erfarenhet av att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har förmåga att skapa kontakter och bygga förtroende såväl på distans som i möten
Det är meriterande om du
• har vana av att hålla utbildningar och leda workshops
• har ett problemlösande förhållningssätt
• kan arbeta och driva uppdrag självständigt men även i grupp
• van att hantera och arbeta med risk- och konsekvensanalyser
• är drivande och har en helhetsförståelse för utveckling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Göteborg, Östersund eller Stockholm. Dina uppdragsgivare finns inom hela myndigheten och det innebär att jobbet som HR-specialist kan medföra resor inom Sverige. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Möjligheter att arbeta på distans kan erbjudas under viss del av arbetstid samt om arbetet tillåter.
Kontakt
Chef: Annalena Brighty, tel 010-112 46 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Monika Havenfyr, tel 010-112 99 01 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Taavo, tel 010-112 63 76 Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18 Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 September 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.