OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HR-avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långa mål. HR-avdelningen ska skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd för hela Polismyndigheten. Inom Polismyndighetens HR avdelning arbetar ca 800 medarbetare.
Region Bergslagen består av Värmland, Dalarna och Örebro län. Huvudort för regionen är Örebro. Regionen är indelad i tre polisområden och elva lokalpolisområden. Utöver dessa tillkommer också de fyra regionala enheterna operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten samt regionkansliet.
HR region Bergslagen har i uppdrag att verka för att de myndighetsgemensamma målsättningarna inom arbetsmiljö, chef- och medarbetarskap, kompetensförsörjning och arbetsgivarutveckling implementeras i regionen. HR region Bergslagens leds av en HR-chef som till sin hjälp har två HR-specialister varav en är inriktad mot arbetsgivarpolitik/avtal, 5 HR-partner, två HR-konsulter och en HR-administratör. Som medarbetare inom Polismyndigheten och HR arbetar du tillsammans med kompetenta kollegor både regionalt och nationellt.
Vår HR-specialist inom arbetsmiljö går vidare till ett nytt uppdrag inom Polismyndigheten och därför söker vi en HR-specialist inom arbetsmiljö med placering i Örebro eller Karlstad till region Bergslagen.
ARBETSUPPGIFTER
Polismyndigheten har sedan några år en beslutad arbetsmiljöstrategi med en hälsofrämjande inriktning. I rollen som specialist inom arbetsmiljö blir ditt uppdrag att
driva arbetsmiljöfrågor inom organisationen och vara ett konsultativt stöd till verksamheten. Du arbetar i nära samarbete med verksamheten och övriga HR-medarbetare inom region Bergslagen..
Specialistrollen innebär att du driver och utvecklar processer inom arbetsmiljöområdet. Du stödjer i tolkning av relevanta lagar, avtal och interna styrdokument samt omsätter nationella riktlinjer för arbetsmiljö i regionala strategier. Uppdraget innebär att arbeta med regionsövergripande riskbedömningar och företräda HR i regionens skyddskommitté. Arbetet innefattar också att leda utbildnings- och informationsinsatser inom arbetsmiljöområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill vara med i utvecklingen av Sveriges största myndighet och inom ramen för detta bidra till att utveckla hållbara HR-processer med kärnverksamheten i fokus.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom relevant område
• Flerårig erfarenhet av HR-arbete gärna med inriktning mot arbetsmiljö
• Erfarenhet av att ha arbetat i en konsultativ roll
• Erfarenhet av att utveckla, leda och driva processer
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Körkort minst B
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av HR-frågor inom den offentliga sektorn
• Erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av att planera och leda utbildningar
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen bör du vara trygg och väl förankrad i din yrkesroll. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är drivande och resultatinriktad i rollen och kan med god pedagogisk förmåga stödja chefer i att omsätta nationella strategier inom arbetsmiljöområdet för att uppnå resultat som leder till önskvärda effekter. Du har förmåga att peka ut riktning, motivera samt skapa förutsättningar för utvecklingsinsatser. Du tillämpar ett reflekterande förhållningssätt genom att lyssna, föra konstruktiv dialog och samverka.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer? Du är välkommen att kontakta HR-partner Karin Willbas eller HR-konsult Anna Jacobsson och båda nås via polisens växel 114 14.
ÖVRIGT
Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan! Vi jobbar med löpande urval och går igenom de sökande under ansökningstiden.
Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med HR-konsult Anna Jacobsson, anna.jacobsson@polisen.se
ÖVRIG INFORMATION:
Anställningen:
Arbetsort: Karlstad eller Örebro. Resor ingår i tjänsten samt regelbunden tjänstgöring (ett par dagar i veckan) i Örebro ingår.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Gruppchef, 010-56 369 72 Tony Hugoh
Pernilla Bergman, v. 30 och 34
Anette Blomgren, v. 31
Emma Höglund, v. 32-33
Gruppchef Annika Wiström
010- 563 50 20
Chef HR-region Mitt Ulrika Thakén
010-567 70 59
Gruppchef Tony Hugoh
010-563 69 72
Gruppchef, HR-direkt/arbetsmiljö Veronika Borg
Sektionschef Eva Dolk
010-56 36 655
Gruppchef Annette Stark
010-563 51 75