HR-specialist inom bemanning och rekrytering, flera orter

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som HR-specialist tillhör du område Bemanning och rekrytering inom HR-avdelningen med placering vid en av våra enheter. Du skapar mervärde för verksamheten genom att tillhandahålla ett kvalificerat stöd till myndighetens chefer i rekryterings- och bemanningsarbete. I nuläget stödjer du chefen i hela rekryteringsprocessen, medan du i andra främst är ett stöd vid uppstart och urval samt fungerar som ett bollplank när behov uppstår. Under det kommande året kommer stödet att utökas och du som HR-specialist kommer att få ett större ansvar i varje enskild rekrytering. Vi stöttar våra chefer primärt digitalt då vi arbetar över hela landet, men fysiska möten förekommer.

Arbetet innehåller både operativt rekryteringsarbete, utvecklingsarbete samt administration. Du kommer också att aktivt medverka i framtagandet av nya processer, rutiner och mallar kopplat till vår förändringsresa för utökat rekryteringsstöd. Som HR-specialist har du ett konsultativt förhållningssätt i arbetet med cheferna samt bidrar till att följa de lagar och regler som finns kring rekrytering inom staten. Du arbetar för att Försäkringskassan ska vara en attraktiv arbetsgivare med god kompetensförsörjning samt deltar aktivt i förändrings- och utvecklingsarbete inom enheterna. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter, därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Under de kommande tre åren kommer vi att genomföra ett stort förändringsarbete där vi som enheter, och du som HR-specialist, kommer att få ett utökat ansvar i rekryteringsarbetet och dess processer. Detta med målsättningen att frigöra tid i rekryteringsarbetet för myndighetens chefer samt få ett enhetligare sätt att arbeta med rekrytering och bemanningsfrågor på myndigheten. Vi kommer därför att utöka antalet medarbetare succesivt under kommande år och i och med det bygga upp nya enheter.

 

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet inom personalområdet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har god erfarenhet av rekrytering
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god pedagogisk förmåga
• har förmåga att skapa kontakter och bygga förtroende såväl på distans som i möten

Det är meriterande om du


• har god erfarenhet av att arbeta konsultativt och serviceinriktat
• har erfarenhet av att arbeta med kompetensbaserad rekrytering
• har erfarenhet av statlig rekrytering och god kunskap inom statlig arbetsrätt
• har erfarenhet och god förmåga att hantera flera parallella processer
• har erfarenhet av något/några av följande områden:

- volymrekrytering

- specialistrekrytering

- IT-rekrytering

- chefsrekrytering

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

 

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Göteborg, Stockholm, Östersund, Karlshamn eller Malmö. Observera att önskad ort/orter anges i samband med ansökan! Resor förekommer till viss del i tjänsten. Det kommer att finnas möjlighet till visst hemarbete. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

 

Kontaktpersoner

Chef: Ann-Sofie Vidlund Stendalen, tel 010-111 81 96 alt. Sarah Isaksson, 010-112 23 14 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Catrin Idre, tel 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Taavo, tel, 010-112 63 76 Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18 och Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 31 mars 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 20 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2022
  • Ansök senast: 31 mars 2022

Liknande jobb


23 december 2024

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

17 december 2024

Projektsamordnare

20 december 2024

Transaction Analyst

Transaction Analyst

19 december 2024