OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som HR-specialist tillhör du verksamhetsområdet HR Stöd med placering inom enheten Bemanning och rekrytering. Du skapar ett mervärde för verksamheten genom att tillhandahålla ett kvalificerat stöd till myndighetens operativa chefer i rekryterings- och bemanningsarbete. I en del rekryteringar stödjer du chefen i hela rekryteringsprocessen, medan du i övriga rekryteringar främst är ett stöd vid uppstart och urval samt fungerar som ett bollplank när behov uppstår. Som HR-specialist har du ett konsultativt förhållningssätt i arbetet med cheferna samt bidrar till att de följer de lagar och regler som finns kring rekrytering inom staten.
Utöver rekryteringsarbetet arbetar du med att stödja cheferna så att de kan bemanna sin verksamhet på ett effektivt sätt. Du arbetar även för att Försäkringskassan ska vara en attraktiv arbetsgivare med god kompetensförsörjning samt deltar aktivt i förändrings- och utvecklingsarbete inom bemanning och rekrytering. Arbetet är uppdelat i lika delar administration och operativt arbete. Som HR-specialist är du bärare av HR:s styrdokument, processer och HR-verktyg, vilket innebär att du vid behov stödjer implementering av dessa delar. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet inom personalområdet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har god erfarenhet av rekrytering inom tjänstemannaområdet
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god pedagogisk förmåga
• har förmåga att skapa kontakter och bygga förtroende såväl på distans som i möten
Det är meriterande om du:
• har kunskap och erfarenhet av att arbeta med rekrytering inom staten
• är certifierad i Aon:s testverktyg
• har tidigare erfarenhet av volymrekrytering, med fördel inom staten
• har god erfarenhet av att arbeta konsultativt och serviceinriktat
• har erfarenhet av att arbeta med kompetensbaserad intervjuteknik
• har erfarenhet av att stödja kunder inom en större organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tidsbegränsad, från och med 23 april till och med 23 november 2021, heltid. Placering i Stockholm. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Chef: Ann-Sofie Stendalen Vidlund, 010-111 81 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Kajsa Söderlund 010–111 65 99 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Johan Almén, 010-119 27 54 alt Eva Taavo 010–112 63 76, Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.