OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du erfaren lönespecialist med god kunskap om löneprocessen och dess olika delar? Drivs du av att bidra med din erfarenhet och kunskap till en myndighet i pågående utvecklingsfas? Då kan du vara den vi söker.
Arbetsbeskrivning
Som HR-specialist med inriktning lön, kommer du att vara myndighetens kontaktperson gällande löne- och pensionsfrågor. Du är även SiS kontaktperson gentemot vår löneleverantör, Statens servicecenter. I den rollen ansvarar du för kravställande för att säkerställa att löneleverantören uppfyller åtagandet i avtalet. Vidare deltar och driver du möten med löneleverantören tillsammans med kollegor inom HR.
Du stöttar internt till HR-avdelningen, ekonomiavdelningen och chefer och lokal HR ute i verksamheten, inom lön- och pensionsfrågor. Uppdraget innebär att analysera, vidareutveckla och effektivisera processerna inom lön och pension. I rollen ansvarar du för kvalitetskontroll och granskning av myndighetens löneutbetalningar och pensionsinbetalningar. Du deltar i arbetet med att säkerställa att vi har bra stödsystem inom HR-området. Vi använder idag Primula som HR-system. I och med att myndigheten är i pågående utvecklingsfas, kan du komma att delta i olika utvecklingsprojekt. Du kommer att ha en viktig roll med nära samarbete med HR-kollegor i syfte att främja ett effektivt chefsstöd.
Tjänsten är placerad inom sektionen för arbetsgivarpolitik. Sektionen leds av en sektionschef och består idag av femton medarbetare. Dina kollegor är HR strateger, HR-specialister och HR-partners. HR-avdelningen har totalt ca 50 medarbetare fördelade på tre sektioner, som leds av HR-direktören på vårt huvudkontor.
Kvalifikationer
Krav:
• Utbildning inom HR-med inriktning mot löneområdet, yrkeshögskoleutbildning eller motsvarande utbildning och/eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• Kunskap inom lön och pension, företrädesvis inom det statliga avtalsområdet.
• God förståelse av HR, lön och redovisning och hur dessa processer samverkar inom en organisation.
• Erfarenhet av att skapa, implementera och följa upp löneprocessflöden, rutiner och arbetssätt.
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete i en roll med liknande arbetsuppgifter.
• Kunskap och erfarenhet av operativt arbete i personalsystemet Primula.
För att lyckas i rollen har du god förmåga att samarbeta, är lyhörd och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har ett konsultativt förhållningssätt. Vidare är du analytisk, van vid att arbeta med siffror och digitala verktyg. Du har ett reflekterande och lösningsfokuserat förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog och samverka och agera serviceinriktat.
På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev, i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-08-29.
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/